Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT:s Indienkorrespondent Malin Mendel har träffat Miss Malini är en av Indiens mest kända influencers. Allt fler företag i Indien använder sig nu av influencers i sin marknadsföring. Foto: Malin Mendel/SVT

Indiens influencermarknad boomar: ”Finns enorm potential”

Publicerad

I Indien surfas det mest i mobilen av alla länder och kostnaden är minimal. Den digitala utvecklingen gör att antalet influencers växer i Indien – allt fler företag vill använda dem i sin marknadsföring för att nå ut till en ung publik.

– En nyckelfaktor till den här boomen i den digitala ekonomin är att Indien har en så ung befolkning, 75 procent är under 35 år, det är en enorm siffra, säger Malini Agarwal, Miss Malini, som är en av Indiens största influencers.

När nu svenska Ericsson ska bygga ut 5G i hela landet, kommer även mindre städer att bli uppkopplade.

– Många influencers och indiska kändisar har enormt många följare, konton med kanske 50 miljoner följare. Även om du riktar in dig till 5 procent av den indiska befolkningen så har du en enorm potential, säger Hanna Strömgren Khan på svenska bolaget Bozzil, som bygger bolag för influencers i Indien.

Se SVT:s Indienkorrespondent Malin Mendels reportage om influencerboomen i Indien i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.