Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så har Oslos flygplats Gardermoen hållit nere köerna – hör Stine Westby, flygplatsdirektör på Avinor, i klippet. Foto: Gorm Kallestad/NTB

Inga köer på Gardermoen – därför är Arlanda sämre

Uppdaterad
Publicerad

Köerna sträcker sig timslånga på flera europeiska storflygplatser. Ett av undantagen är Oslos flygplats Gardermoen där det under den mest hektiska resdagen efter pandemin som mest var kö på 7-8 minuter.

– Vi har inte de utmaningarna som våra kollegor i Europa har med stora problem med bemanning, och i samband med detta långa köer, säger Stine Westby vid Avinor, som sköter driften på flygplatsen.

Flygtrafiken minskade drastiskt under pandemin och personal både på marken och i luften blev syssloslösa. Hur personalfrågan hanterades har bidragit till de följder vi ser i dag med långa köer på Arlanda och på andra flygplatser runt om i Europa.

– I stället för att bli tvungna att säga upp anställda så har det varit ordningar för att de ska kunna få lön via permittering. Vi har snabbare kunnat ta folk tillbaka till arbetet eftersom de inte har slutat jobba i verksamheten, säger Stine Westby på Avinor, Norges motsvarighet till Swedavia.

Det innebär att personalen som permitterats och som nu återgår till arbetet redan är säkerhetsklassad och man har tillräckligt med personal i säkerhetskontrollerna. Stine Westby tror inte att det kommer att bli långa köer under sommaren:

– Nej, jag tror inte det. Vi har testat den metodiken vi lagt upp under påsktrafiken och under två långhelger i maj. Och alla de tre dagarna har haft höga resetal på nivåer som vi spår för sommaren.

Olika regelverk

Myndigheternas registerkoll av personal är något som uppgetts som en faktor till att det tar tid att få in mer personal på Arlanda, där det är företaget Avarn som hanterar säkerhetskontrollen.

– Vi är naturligtvis självkritiska och kollar på vad vi hade kunnat göra annorlunda. Det vi missbedömde var väldigt mycket myndigheternas handläggningstider och hur många kandidater vi tappade under vägen, säger Lena Johansson, regionchef på Avarn.

– Vi utökade vår rekrytering men det har tyvärr inte räckt.

Säkerhetsbolaget: ”Självkritiska”

Både personal som återrekryteras och de som nyanställs måste godkännas av svenska myndigheter. Avarn testar nu att erbjuda anställning direkt efter sin egen säkerhetsprövning – då kan personal arbeta som servicevärdar i terminalen tills dess att de är helt godkända av myndigheterna.

– Hade det varit motsvarande regler som i Norge där staten gick in och tog ansvaret fullt ut hade det gett oss helt andra möjligheter att behålla fler av våra medarbetare. Det är den stora förklaringen till skillnaden mellan Norge och Sverige, regelverken såg helt olika ut, säger Lena Johansson.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad hade kunnat göras annorlunda för att undvika kökaoset på Arlanda? Hör Lena Johansson, regionchef på Avarn som ansvarar för säkerhetskontrollerna, i klippet. Foto: Zsolt Czinkoczky

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.