Det gigantiska järnvägsbygget i Stuttgart har kantats av problem. När bygget inleddes utlöstes stora demonstrationer i protest mot att träd och historiska byggnader stod i vägen och skulle bort.
Megastation
En ny och modern megastation och 56 kilometer ny räls ska binda ihop ett trans-europeiskt järnvägsnät och vara klart 2021.
Kostnaderna för bygget har sprungit iväg – från beräknade 20 miljarder kronor till dagens uppskattning på 100 miljarder kronor.
6000 ödlor ska fångas
Och nu drabbas notan och tidplanen av ännu ett hinder. 6000 ödlor måste fångas in med håv och flyttas tio kilometer längre bort. För den manövern har projektet fått addera 40.000 kr per ödla till den redan ansträngda budgeten.
Sandödlan får ny svans
Det gäller hotade arter av sandödlor och murödlor som är gillar järnvägsvallar och grustäkter. Sandödlan - som de flesta ödlor – har egenskapen att den kan snöra av sig svansen om den skulle känna sig hotad. Svansen fortsätter att röra sig och fungerar som ett lockbete. Det är så listigt ordnat att en ny svans växer ut igen.
Ödleräddningen försenar bygget med ytterligare 18 månader, enligt en talesperson för projektet Stuttgart 21.