El- och hybridbilar på laddning. Foto: Anders Wiklund/TT

Ny rapport: Hybridbilar kan förorena mer än aviserat

Uppdaterad
Publicerad

Hybridbilar kan vara riktiga miljöbovar och släppa ut betydligt mer koldioxid än tillverkare tidigare har presenterat. Detta enligt en ny rapport gjord av miljöorganisationen NGO Transport & Environment.

Hybridbilar har beskrivits som ett betydligt bättre alternativ än bensin- och dieselbilar ur miljösynpunkt då de även drivs av elmotorer eller batterier. Men nu kan det visa sig att laddhybrider är betydligt sämre för miljön än man tidigare har trott.

Det brittiska företaget Emissions Analytics har på uppdrag av den europeiska miljöorganisationen NGO Transport och Environment, T&E, genomfört utsläppstester på modellerna BMW X5, Volvo XC60 Recharge och Mitsubishi Outlander PHEV där man jämfört föroreningsnivåer under olika körscenarion.

”Falska elbilar”

När bilarna användes med fulladdade batterier kunde de släppa ut mellan 28 och 89 procent mer koldioxid än vad biltillverkarna uppgett. Och när bilarna testades i batteriladdarläget, det vill säga när batterierna laddades i drift, var utsläppen tre till tolv gånger högre än vad biltillverkarna utlovat, enligt T&E.

– Laddhybrider är fejkade elbilar som har byggts för att klara laboratorietester och få skattesubventioner, inte för verklig körning. Våra tester visar att de förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de körs fulladdade under optimala förhållanden, säger Julia Poliscanova, fordonsexpert på T&E.

Ska förbjudas om 15 år

Studien presenterades bara dagar efter att Storbritanniens premiärminister Boris Johnson meddelat att alla bilar som drivs av endast bensin eller diesel ska förbjudas till 2030 i landet.

Hybridbilar ska också fasas ut snabbare än planerat men kan enligt de nya planerna fortsätta säljas till 2035. Men T&E anser att laddhybriderna borde förbjudas betydligt tidigare än så.

– Om du inte kör bilarna extremt miljövänligt så skjuter utsläppsnivåerna i höjden. Regeringar bör omedelbart sluta finansiera de här bilarna med skattebetalarnas pengar, säger Poliscanova.

Testerna får kritik

Mike Hawes, vd för motorindustrins branschorganisation SMMT, håller dock inte med T&E.

– Enligt de internationella reglerade testerna så visar de att laddhybrider släpper ut betydligt mindre förereningar jämfört med rena bensin och dieselbilar, säger han.

En talesperson från Mitsubishi säger till This is Money att de är skeptiska till testerna.

– Vi ifrågasätter alla resultat där vi inte har någon insyn av varken testning eller metod.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Vilken bil är egentligen bäst för miljön? SVT har rett ut det tillsammans med Katja Hagström. Foto: SVT Arkiv

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer