Ubåten byggdes i Tyskland och blev operativ 1985. Den är konstruerad för att klara 270 meters djup, enligt Janes Defence. Det innebär vanligtvis att den ska kollapsa tidigast vid 1,5 gånger operationsdjupet, mer än 400 meter Foto: TT

Besättningen omkom på 40 millisekunder när ubåten imploderade

Uppdaterad
Publicerad

Besättningen med 44 personer ombord på ubåten ARA San Juan omkom omedelbart när ubåten krossades av vattentrycket på nära 400 meters djup. Uppgifterna kommer från en ljudanalys av USA:s marina underrättelsetjänst, rapporterar argentinsk media. Ubåten försvann för två månader sedan.

USA:s marina underrättelsetjänst, Office of Naval Intelligence, skriver i analysen att besättningen omkom på 40 millisekunder. Det gick så snabbt att besättningen hann inte uppfatta vad som hände, står det i analysen som det argentinska tv-bolaget Telefe Noticas refererar till.

”De varken drunknade eller upplevde smärta. Döden var ögonblicklig”, skriver Office of Naval Intelligence i analysen.

Försvunnen argentinsk ubåt

Enligt analysen imploderade ubåten, vilket innebär att den trycktes ihop och krossades av vattentrycket på nära 400 meters djup. Skrovets delar spreds över ett stort område i havsdjupet.

Extremt kraftig implosion

Händelsen inträffade kl 13.58 (GMT) den 15 november 2017, enligt analysen. Exakt position anges. Kraften i implosionen motsvarade drygt 5.600 kilo sprängmedel (TNT), enligt uppgifterna.

Analysen har delats i sociala medier av en intresseorganisation för brittiska flottan. SVT Nyheter har bett USA:s marina underrättelsetjänst om en kommentar till uppgifterna, men hittills inte fått svar.

NavyLookout, som är en intresseorganisation för brittiska flottan, har delat analysen på twitter. Foto: Faksimil från NavyLookouts twitter-konto

Möjliga fel

Ubåten byggdes i Tyskland och blev operativ 1985. Den är konstruerad för att klara 270 meters djup, enligt Janes Defence. Det innebär vanligtvis att den ska kollapsa tidigast vid 1,5 gånger operationsdjupet, mer än 400 meter.

ARA San Juan kollapsade vid knappt 400 meter, enligt analysen. Ubåten moderniserades av argentinska flottan 2007 till 2012. Man delade på ubåten för att byta dieselmotorer och elektriska motorer samt batterier ombord.

Enligt Mats Nordin som är ubåtsexpert vid Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI) tyder uppgifterna i den amerikanska analysen att det antingen kan ha varit fel på konstruktion, tillverkning, reparation eller att skrovets ålder tagit ut sin rätt.

– Detta kan antyda att när man svetsade ihop båten så gjorde man inte det på rätt sätt eller att man hade bristfälliga kontroller, säger Mats Nordin, överingenjör vid FOI.

Inga kommentarer

Argentinas marin har tagit del av uppgifterna, men vill inte kommentera.

– Vi har ingenting att säga om publikationen eftersom sanningen är att vi sett den i sociala medier, säger kapten Enrique Balbi vid Argentinas marin, enligt Telefe Noticas.

Det finns ännu inga officiella uppgifter om att ubåten hittats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Försvunnen argentinsk ubåt

Mer i ämnet