Nya kartfunktionen tydligaste exemplet på Apples attack mot Google. Foto: Skärmdump

Så attackerar Apple nya huvudfienden Google

Uppdaterad
Publicerad

På ytan var Apples uppvisning på måndagskvällen en glättig och mysig affär – men läser man mellan raderna är det tydligt att bolaget kraftsamlar mot framför allt Google.

I går såg vi Apples första egentliga attack mot Google. I och med att man byter ut Googles karttjänster i mobilen (och på datorn och läsplattan) mot en egen lösning tar Apple tillbaka en stor del av sökmarknaden. Här har man integrerat Yelp (istället för Google) som ger information om affärer, restauranger och andra företag på kartan.

I det här draget kan man se en möjlig förändring av hela sökmarknaden, och fortsätter Apple på det här spåret kan man bli ett reellt hot mot Googles dominans på sökmarknaden. Om Apple tänker sig att fortsätta integrera appars och andra tjänster sökverktyg i sin egen kartfunktion (och på andra ställen) kan man tänka sig en ”appifierad” sökvärld där Apples användare inte längre är särskilt beroende av Googles sökmotor. I stället kan Apple väva in information från en mängd appars databaser och skapa lokala ständigt positionerade sökresultat.

Apple

Från frid och fröjd till konflikt

För bara några år sedan satt Googles dåvarande vd Eric Schmidt i Apples styrelse och allt var frid och fröjd mellan bolagen. De samarbetade på så vis att Apple använde sig av Googles sök- och kartfunktioner och rådgjorde med Google-vd:n i alla möjliga frågor. Men när Google visade sig vilja tillverka sitt eget operativsystem och andra mjukvaror till mobiltelefoner – och även började släppa sina egna telefoner surnade relationen till ordentligt. Steve Jobs slängde ut Schmidt och svor att göra allt för att knäcka Googles mobila OS Android.

Folkdata

Ytterligare ett tydligt tecken på app-sök-utvecklingen såg man i trafikdatan som ska ingå i den nya söktjänsten. Här kommer Apple att ”crowdsourca” information från de många Apple-apparater som redan finns ute på gator och torg. Genom att (anonymt) ta in information kring hur apparaterna rör sig kan man förbättra trafik-infon och tala om för användarna var trafiken går långsamt – och ge användaren en ny rutt förbi trafikstockningen.

Satsningen på röststyrningssystemet är ytterligare en signal om att Apple kraftsamlar mot Googles sökmaskin. Siri integreras i kartan och kan ge information om sådant som gårdagens sportresultat eller var närmaste bensinstation ligger.

Egen plånbok

Men kanske den allra mest omvälvande nyheten av alla doldes i en liten produkt kallad Passbook. Här ska man kunna samla biljetter, rabattkuponger och medlemskort i en och samma app. Närmar man sig en butik eller ett kafé där man är medlem gör sig appen redo att betala – och självklart kan man ha ett löpande saldo kopplat till ”korten” i Passbook. Och systemet är ju redan direkt kopplat till hundratals miljoner kontokort. I praktiken är Passbook faktiskt en helt ny plånbok under Apples kontroll – ett direkt slag mot ett antal aktörer, däribland Google, Square och Izettle. Men även mot rabattjänster som Groupon.

Snor mark från operatörer

Att man också gifter samman meddelanden på Iphone med en molntjänst som ger användarna möjlighet att svara på dessa (sms)-meddelanden på sin Ipad eller på desktoppen/laptoppen är ytterligare ett steg mot att marginalisera mobiloperatörerna till ”bitpipes”. Nästa steg är en fullfjädrad röst-telefoni-tjänst inbyggd i systemet. De stegen hade inte varit möjliga när man lanserade Iphone 2007, men i dag närmar sig företaget 400 miljoner aktiva mobila apparater på marknaden och den operatör som motsätter sig Apples lösningar skulle få se sig utkonkurrerade av de som går med på villkoren.

E-posten klappad medhårs

Apple gav också i ett oväntat drag den gamla goda e-posten en befordran. Genom att välja ut vissa avsändare och lägga dem i en ”vip”-lista får meddelanden från dessa e-post-adresser samma status som ett sms – det visas alltså upp på hemskärmen, och som en notifiering på datorn. Det är, kan man säga, ännu ett steg mot att ta över kommunikationen från mobiloperatörerna och tillbaka till Apple.

Att bolaget också introducerade 3D-kartor och steg-för-steg-navigering var ett hårt slag mot Tom-Tom och andra appar som mot dyra pengar erbjuder samma tjänster (men Apple sägs nu samarbeta med Tom-Tom om själva datan och vissa funktioner i kartan).

Slår mot Googles Chrome

Uppgraderingen av Safari, där man helt fräckt kopierade Google Chromes (och Firefox:s) adressfältfunktioner (av typen ”awesome bar”, att man kan söka direkt i adressfältet) – och tillägget av en ”läs senare”-molntjänst är också tydliga armnyp mot huvudkonkurrenten Google. Däremot verkar man inte längre se Facebook som något hot, och integrerade flera möjligheter att posta till nätverket direkt i systemen. Vänta er inte några sådana motsvarande integrationer med Googles nätverk Google+.

Drar trafik från webb till app

En annan sådan ”gubben-i-lådan”-överraskning kom med en ny slags annonsbanner som utvecklare kan inkludera i sina mobila webbsidor. Annonsbannern känner av om surfaren har en viss app installerad, och klickar man på den kommer man direkt till Apples app-butik. Idén är tänkt att driva ytterligare trafik från den öppna webben till Apples eget ekosystem (och därmed ytterligare slå undan fötterna för Googles styrka inom webbsökningar).

Apple passade också på att sno lite idéer från Instagram och gör det enkelt att publicera fotoströmmar till utvalda (eller öppet på nätet) – och fotoströmmarnas besökare kan kommentera och addera till strömmarna. Lösningen är också utmärkt för livebloggare som vill hålla en skärm uppdaterad med nya bilder.

Nya TV-funktioner

Även om bolaget inte sade ett ljud om en kommande TV, trots alla rykten, visade de istället en uppgraderad variant av AirPlay. Nu blir det enkelt att spela mellan olika enheter – så att den som vill kan använda den stora TV-skärmen som spelenhet, och spela i realtid mot någon som exempelvis använder en Ipad. De här sammankopplingarna av olika skärmar visar att Apple gör sig redo att också släppa en ”riktig” tv, där appar sömlöst använder sig av hemmets olika skärmar, lika gärna som de mobila.

Hånade nya Android

Fnissningarna var ljudliga när Apples Scott Forstall jämförde Android med Apples senaste mobila OS. Runt 80% av Apples apparater använder senaste versionen av systemet, mot cirka 7% av Google-mobilerna. Apple menar att siffrorna är en styrkedemonstration, tänkta att ytterligare övertyga utvecklare att först tänka på Apple när de hittar på nya appar. Med över 225.000 appar anpassade för läsplattan Ipad blir det heller inte helt lätt för exempelvis Windows att hitta ifatt med sin nya version av operativsystemet (Windows 8), som är anpassad för läsplattor.

Google till motattack med hårdvara?

Lärdomarna från miniatyriseringen av Iphone har tidigare sipprat tillbaka till dator-linjen i och med MacBook Air, och på måndagen visade man att dessa kunskaper också lyckats förtunna Pro-linjen. Få bolag är både hårdvaru- och mjukvarutillverkare av rang, men Googles köp av Motorola kan innebära en framtida motattack, om Google får ordning på produktionen och slår tillbaka med egna laptops (med det egna operativsystemet Chrome OS) och nya mobiltelefoner. Ovissheten för Windows och Microsoft (vars desperation yttrar sig i tveksamma marknadsföringsmetoder), som inte lyckats få något fotfäste på mobilmarknaden, är större – hur ska man kunna hinna ikapp?

App-driven söktjänst möjlig

Men det verkliga bekymret för Google skulle vara en helt ny Apple-driven söktjänst på nätet. I och med mängden information som strömmar igenom Apples datacenter och app-partners system är en sådan ny söktjänst faktiskt fullt möjlig, även om det inte blir lätt att konkurrera med Google på just det området (och väldigt dyrt). Men det ser allt mer ut som en möjlighet, och för användarna vore det bra med en stark konkurrent på sökmarknaden, liksom det vore bra för utvecklingstakten om Google lyckades släppa egna integrerade datorer och mobiltelefoner.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Apple

Mer i ämnet