Släpp ratten och bli en bättre förare

Uppdaterad
Publicerad

Dricka kaffe och läsa tidningen i baksätet på väg till jobbet. Kan det vara något?  I framtiden kan du släppa ratten helt och hållet.

Det kanske låter som science fiction att låta en dator styra din bil -men enligt experter inom bilbranschen kan självstyrande bilar finnas på marknaden om 15 till 20 år.

Flera ledande biltillverkare, däribland General Motors, Volkswagen och Toyota testar nu självstyrande bilar på bred front.

Enligt General Motors kommer det innan decenniet slut att finnas bilar med avancerade system som övertagit delar av förarnas arbete, men det kommer att dröja ytterligare ett tag innan helautomatiska system har blivit tillgängliga för den breda allmänheten.

Självstyrande bilar är dock ingen nyhet – försöksprojekten har pågått i flera år och redan på 1950-talet visade General Motors upp experimentbilar som kunde styras utan en människa bakom ratten.

Men, som så mycket annat i samhället är dagens teknik ljusår ifrån den som fanns i mitten av förra seklet. De system som testas ut idag bygger till stor del på avståndsmätning med laser och radar och positionsbestämning med GPS. Signalerna bearbetas av en dator som är kopplad till gas, broms och styrsystem och vips så blir föraren överflödig. Redan idag finns det bilar på marknaden som håller avståndet till bilen framför när farthållaren är inkopplad och system som tar över när bilen ska fickparkeras.

Stort steg i bilhistorien

Lary Burns, tidigare forskningschef på General Motors och numera rådgivare åt Googles projekt med självstyrande bilar, säger i en intervju med NBC News att steget från förarstyrda bilar till datorstyrda bilar blir det största i bilindustrins historia.

Det är främst säkerheten som är det största argumentet. Forskare är övertygade om att avancerade datorer är bättre bilförare än människor, dessutom är datorerna inte programmerade att ta onödiga risker och de kan inte heller bli alkoholpåverkade. Två saker som kan få fatala konsekvenser i trafiken.

Ett av de mest omskrivna projekten idag är Googles två självstyrande bilar. Förutom en smärre trafikolycka utan personskador har bilarna sedan 2010 rullat över 48.000 mil på vägar runt om i USA. Enligt Google är det oklart hur de i framtiden ska använda tekniken i bilarna, men företagets chef Eric Schmidt sade i en intervju med Reuters i juli att självstyrande bilar kommer att bli en självklarhet under hans livstid.

Måste övertyga allmänheten

Enligt bedömare är det största hindret inte tekniken utan människorna. Tekniken finns tillgänglig redan idag, om än relativt kostsam. Det gäller helt enkelt att få bilisterna att våga lämna över kontrollen till datorer.

Bryan Reimer,  forskare vid det ansedda universitet MIT, sågar bilindustrins visioner om helt självstyrande bilar. Enligt honom litar helt enkelt inte folk på datorer och han ser framför sig ett scenario där bilarna i framtiden har säkerhetssystem som kan ta över från föraren när det går snett.

Resultatet från en opinionsundersökning, som gjordes i mars i år ger stöd för Reimers teorier. När undersökningsföretaget JD Powers frågade amerikanerna om deras inställning till självstyrande bilar svarade 37 att de var intresserade av tekniken, men endast 20 procent var beredda att betala för den.

-Att utveckla produkterna är det enkla. Att få bilköparna att acceptera dem är det svåra, säger John Hanson chef för Toyotas program för miljö, säkerhet och kvalitet i USA. 

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.