Flygskatten träder i kraft den första april och en avståndsbaserad skatt, det vill säga ju längre man flyger desto dyrare är skatten. Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT, Fredrik Sandberg/TT

I april införs nya flygskatten – SAS hotar flytta avgångar

Publicerad

Sverige är ett av världens billigaste flygländer. Men att kunna fynda en flygbiljett för under hundralappen till Berlin eller London kommer snart vara ett minne blott. Från den första april införs en nationell flygskatt i Sverige.

Svenskar har blivit bortskämda med att kunna flyga väldigt billigt. Sverige är ett av världens tio billigaste flygländer. Det visar en sammanställning som flygsökmotorn Kiwi gjort. De undersökte resor till världens 75 mest besökta länder. Snittpriset för att flyga i och från Sverige är 7,25 euro per 10 mil, att jämföra med Holland där det kostar 38 euro per 10 mil. Sverige delar billighetstoppen med länder som Indien, Malaysia och Ryssland.

”Politiskt misslyckande”

Jetbränsle är obeskattat i Sverige och flyget är det enda transportslaget som inte betalar något för sina klimatstörande utsläpp. Att det gått att flyga för bara några hundralappar inom Europa kallar de klimatpolitiska experter SVT talat med för ett ”politiskt misslyckande”.

De billiga flygen kan avläsas i statistiken. Enligt beräkningar från forskare på Chalmers står flyget idag för en lika stor klimatpåverkan som bilismen. Svenskars resande till långväga destinationer har ökat med 130 procent sen 1990. Inrikesflyget däremot ligger stilla.

Trots invändningar  från flera remissinstanser hoppas regeringen att flygskatten ska leda till beteendeförändringar och dämpa svenskars tilltagande semesterresande till länder långt bort.

”Det är rimligt att man betalar för klimatpåverkan som ens resande orsakar” säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Flygskatt från första april

Flygskatten träder i kraft den första april och en avståndsbaserad skatt, det vill säga ju längre man flyger desto dyrare är skatten. Skatten har tre nivåer: Flygresor till ett land inom Europa, även inrikesresor, blir 60 kronor dyrare. För resor till länder utanför EU blir skatten 250 kronor, om resan inte är längre än 600 mil. Längre resor än så blir 400 kronor dyrare”.

Skatten kan bara tas ut vid start från svensk flygplats så för resor inom Europa eller längre bort så betalar resenären bara skatt för utresan.

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. SAS har hotat att flytta avgångarna på sina långväga destinationer till Köpenhamn och Norwegian har meddelat att man som en konsekvens av flygskatten kommer ställa in den nya rutten Karlstad- Alicante. Centern har sagt att man ska riva upp beslutet om man vinner valet.

FAKTA: Flygresor och flygskatt

Visa

Svenskarnas utrikesresor med flyg har ökat med 130 procent sen 1990. Under samma period har flygets klimatutsläpp ökat med 77 procent. Flyget står för två procent av de globala utsläppen ( fyra procent om man räknar med klimatstörande utsläpp på hög höjd) och ökar stadigt i takt med allt fler råd råd att resa. Skulle det globala flygets utsläpp läggas ihop motsvarar det världens sjunde största utsläppsland.

Flygskatten tros ha en ”begränsad men positiv effekt” på resandet. Motståndarna menar att man istället ska satsa på biobränslen och elektrifierade flyg, detta ligger dock en tid fram i tiden.

Källor: Naturvårdsverket, KTH och Chalmers

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer