Tillsammans med kollegor i USA och Storbritannien har Jetter analyserat Donald Trumps flöde på Twitter och sökt efter mönster och nyckelord. Samtidigt har de undersökt mediebevakningen av frågor med koppling till Trump.
Resultatet har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature Communications.
Få bort från dagordningen
Forskarna valde att fokusera på den så kallade Rysslandsutredningen, då Robert Mueller undersökte eventuella kopplingar mellan Trumps kampanj 2016 och ryska försök att påverka valresultatet till republikanens fördel. Det antogs vara ett ämne som Trump ville få bort från dagordningen.
Forskarna studerade motsvarande mönster för ämnen som ansågs vara mer neutrala för presidenten, som brexit och vissa sporthändelser, som ett slags kontrollgrupp.
Resultatet visade att varje gång som Rysslandsutredningen nämndes började Trump twittra extra mycket om jobb, Kina och invandring. Forskarna kunde då också se att detta twittrande flyttade mediefokus bort från Rysslandsutredningen under de följande dagarna. För de neutrala ämnena syntes inte denna förändring.
Markant ökning
– Vi valde dessa nyckelord just för att de representerade Trumps styrkor vid den här tiden och vi antog att han skulle söka sig till dem. Självklart förekom de hela tiden, men vi såg alltså en markant ökning just efter nyheter om Rysslandsutredningen, säger Ullrich Ecker, en annan av forskarna bakom studien.
Det låter harmlöst att twittra om exempelvis jobb. Hur kan det flytta mediefokus?
– För att folk bryr sig om jobb, invandring och relationen till Kina. Så om Trump twittrar om minskad arbetslöshet, så blir medierna sannolikt mer benägna att rapportera om det. I vilket fall som helst kan vi visa att bevakningen av Rysslandsutredningen trängdes undan, säger Ullrich Ecker.