”Som en följd av ett tekniskt fel i Amorellas effektregleringssystem flyttades den högra propellerns bladvinklar av sig själva till fullt backningsläge när fartyget närmade sig den smala passagen vid Hjulgrund”, skriver Finlands motsvarighet till Statens haverikommission i sin utredningsrapport.
Amorella utgick från Åbo den 20 september och befann sig i Ålands skärgård när olyckan var framme.
På kommandobryggan upptäckte besättningen att fartygets beteende avvek från det normala. I stället för att räta ut kursen fortsatte fartyget ändå att svänga till höger mot farledsområdets kant, vilket ledde till bottenkänning, skriver finländska tidningen HBL.
Farleden stängdes
Olycksutredningscentralen begärde hjälp från försvarsmakten med att dokumentera undervattensområdet där olyckan inträffade. Ett stenblock hittades i norra kanten av farledsområdet och Trafikledsverket antog i sin undersökning att den hade flyttats dit till följd av färjans grundkänning då klipporna hade spår av rost och färg från Amorella.
Stenblocket avlägsnades och farleden öppnades igen den 2 oktober efter att ha varit stängd i nästan två veckor.
Olycksutredningscentralen fattar inom kort beslut om huruvida Viking Grace som gick på grund i lördags kräver en lika omfattande utredning som Amorella.