Den slutliga utredningsrapporten samt utredningsplanen kommer att publiceras nästa sommar, skriver finska Olycksutredningscentralen. Foto: Niclas Nordlund, AP

Första utredningen klar: Därför gick Amorella på grund

Uppdaterad
Publicerad

De senaste månaderna har inte en utan två färjor gått på grund i Östersjön. Nu är orsaken till att Vikings Lines färja Amorella som var den första färjan att gå på grund klarlagd. Olyckan inträffade på grund av ett tekniskt fel.

”Som en följd av ett tekniskt fel i Amorellas effektregleringssystem flyttades den högra propellerns bladvinklar av sig själva till fullt backningsläge när fartyget närmade sig den smala passagen vid Hjulgrund”, skriver Finlands motsvarighet till Statens haverikommission i sin utredningsrapport.

Amorella utgick från Åbo den 20 september och befann sig i Ålands skärgård när olyckan var framme.

På kommandobryggan upptäckte besättningen att fartygets beteende avvek från det normala. I stället för att räta ut kursen fortsatte fartyget ändå att svänga till höger mot farledsområdets kant, vilket ledde till bottenkänning, skriver finländska tidningen HBL.

Farleden stängdes

Olycksutredningscentralen begärde hjälp från försvarsmakten med att dokumentera undervattensområdet där olyckan inträffade. Ett stenblock hittades i norra kanten av farledsområdet och Trafikledsverket antog i sin undersökning att den hade flyttats dit till följd av färjans grundkänning då klipporna hade spår av rost och färg från Amorella.

Stenblocket avlägsnades och farleden öppnades igen den 2 oktober efter att ha varit stängd i nästan två veckor.

Olycksutredningscentralen fattar inom kort beslut om huruvida Viking Grace som gick på grund i lördags kräver en lika omfattande utredning som Amorella.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.