Foto: TT.

Uppgifter: EU kände till utsläppsfusk redan 2010

Uppdaterad
Publicerad

Tyska Spiegel uppger att EU-kommissionen känt till biltillverkares utsläppsfusk redan 2010, fem år innan Volkswagenskandalen briserade.

Tidningen hänvisar till interna dokument som ska visa att kommissionen i flera år kände till manipulationen av dieselmotorer, men att ingenting hände.

I september i fjol erkände Volkswagen att de hade fuskat vid utsläppstester genom att manipulera mjukvaran i flera bilmodeller. Dieselbilarna kände av när de utsattes för tester och aktiverade då utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning stängdes utsläppskontrollen av.

Volkswagens utsläppsbluff

Skandalen växte

Utsläppsskandalen växte när biltillverkaren medgav att de manipulerat mjukvaran i elva miljoner dieselbilar av märkena Volkswagen, Porsche, Audi, Skoda och Seat som sålts världen över.

Enligt dokumenten som Der Spiegel tagit del av, så började det med att experter inom EU-kommissionen såg att luftkvaliteten i städer i EU inte förbättrades så snabbt som man hade trott när man införde de strängare utsläppskraven för bilar.

EU-kommissionen gav då EU:s forskningscenter Joint Resarch Centre i uppdrag att mäta utsläppen från bilar under verkliga körförhållanden. Man använde sig av systemet PEMS, samma system som senare användes när skandalen avslöjades i september 2015.

EU:s forskningscenter upptäckte skillnader

2007 upptäckte EU:s forskningscenter att utsläppen av kväveoxider från dieselfordon i verkliga körförhållanden var mycket högre än i laboratorietester, vilket kom till kommisionens kännedom 2008, skriver Spiegel.

I ett internt brev 2010 konstateras det att det finns en skillnad mellan de redovisade utsläppen från dieselfordon och de utsläppen som upptäckts i testerna av EU:s eget forskningscenter. Detta konstaterade man, enligt Spiegel, berodde på ett utbrett användande av utsläppskontroll i dieselfordon.

Ska ha diskuterats på EU-möte

2012, skriver Spiegel vidare, träffades representanter från flera EU-länder, bland annat det tyska miljödepartementet, i en arbetsgrupp för att diskutera resultaten av EU-kommissionens utsläppstester. Ett internt dokument uppges visa att man i gruppen diskuterade att billtillverkarna visat sitt misstycke till så kallade PEMS-tester eftersom det kan ”lämna dörren öppen” för att kunna kringå utsläppstester. Ändå hände ingenting, skriver Spiegel.

EU-kommissionen har uppgett att man inte kände till någonting om manipulationerna av mjukvaran i dieselmotorer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet