Ministerrådets klubbade förslag innebär att utstationerade arbetare ska ha rätt till samma lön och ersättningar som inhemska arbetare. De ska får jobba max tolv månader utomlands i ett annat EU-land med möjlighet till förlängning på ytterligare sex månader.
– Det Sverige har fått betala är att genomförandetiden är lång. Fyra år, säger Johansson (S).
Sverige har varit en av de mest drivande krafterna bakom förslaget. Tillsammans med ministrarna från Tyskland, Frankrike och Beneluxländerna tryckte Johansson (S) på under det mer än 12 timmar långa mötet i Luxemburg. Motståndet från framförallt länderna i Östeuropa var hårt.
– En grupps intresse trycks ner i halsen på en annan grupp. Detta kommer splittra unionen, sade Ungerns minister under förhandlingsrundan som delvis direktsändes på internet.
Jobbat för mycket låga löner
För många av de nyare EU-länderna har en av de främsta fördelarna med medlemskapet varit att kunna konkurrera med lägre löner för att komma ikapp de äldre medlemsländerna ekonomiskt. Under senare år har många missförhållanden avslöjats i bygg- och transportbranschen där utländska arbetare jobbat för mycket låga löner. Många har kallat detta social dumpning och bland annat Frankrike har krävt att EU inför skydd mot låglöne-konkurrens.
Mycket i förhandlingen handlade om lastbilstransporterna, och ifall de nya reglerna ska gälla också för chaufförer. Efter flera förhandlingsrundor bestämde ministrarna sig för att tills vidare lyfta ut detta från kompromissen.
– Transportfrågan får transportministrarna ta längre fram, säger Johansson (S).
Ministerrådet är EU:s ena lagstiftande motor. Den andra är parlamentet. I förra veckan enades arbetsmarknadsutskottet där om sitt förslag för de nya reglerna. Två förslag ska jämkas ihop till ett. Därför startar snart förhandlingar mellan rådet och parlamentet, som ska mynna ut i en kompromiss. För att fortsätta slutsatsen från mötet i Luxemburg kanske man kan säga en kompromiss, av en kompromiss av en kompromiss.