Utländska arbetare få samma lön som inhemska i EU-länder

Uppdaterad
Publicerad

En kompromiss av en kompromiss. Så beskrivs uppgörelsen som EU-ministrarna gjorde sent på måndagskvällen som skärper rätten till lika lön för utländska arbetare i andra EU-länder.

– Det var en bred kompromiss som inte delar Europa i två delar, öst och väst. Nu har vi ett brett stöd för det här förslaget och det är jag väldigt glad för. Det bådar gott från det fortsatta arbetet, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) till SVT Nyheter direkt efter mötet i Luxemburg.

Ministerrådets klubbade förslag innebär att utstationerade arbetare ska ha rätt till samma lön och ersättningar som inhemska arbetare. De ska får jobba max tolv månader utomlands i ett annat EU-land med möjlighet till förlängning på ytterligare sex månader.

– Det Sverige har fått betala är att genomförandetiden är lång. Fyra år, säger Johansson (S).

 Sverige har varit en av de mest drivande krafterna bakom förslaget. Tillsammans med ministrarna från Tyskland, Frankrike och Beneluxländerna tryckte Johansson (S) på under det mer än 12 timmar långa mötet i Luxemburg. Motståndet från framförallt länderna i Östeuropa var hårt.

– En grupps intresse trycks ner i halsen på en annan grupp. Detta kommer splittra unionen, sade Ungerns minister under förhandlingsrundan som delvis direktsändes på internet.

Jobbat för mycket låga löner

För många av de nyare EU-länderna har en av de främsta fördelarna med medlemskapet varit att kunna konkurrera med lägre löner för att komma ikapp de äldre medlemsländerna ekonomiskt. Under senare år har många missförhållanden avslöjats i bygg- och transportbranschen där utländska arbetare jobbat för mycket låga löner. Många har kallat detta social dumpning och bland annat Frankrike har krävt att EU inför skydd mot låglöne-konkurrens.

 Mycket i förhandlingen handlade om lastbilstransporterna, och ifall de nya reglerna ska gälla också för chaufförer. Efter flera förhandlingsrundor bestämde ministrarna sig för att tills vidare lyfta ut detta från kompromissen.

– Transportfrågan får transportministrarna ta längre fram, säger Johansson (S).

 Ministerrådet är EU:s ena lagstiftande motor. Den andra är parlamentet. I förra veckan enades arbetsmarknadsutskottet där om sitt förslag för de nya reglerna. Två förslag ska jämkas ihop till ett. Därför startar snart förhandlingar mellan rådet och parlamentet, som ska mynna ut i en kompromiss. För att fortsätta slutsatsen från mötet i Luxemburg kanske man kan säga en kompromiss, av en kompromiss av en kompromiss.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.