Volkswagen återkallar totalt elva miljoner bilar

Uppdaterad
Publicerad

Den skandal som skakar Volkswagen gör att fordonsjätten och dess dotterbolag tvingas återkalla sammanlagt elva miljoner bilar världen över, detta för att ändra programvaran som styr avgasvärdena. I Sverige rör det sig om ungefär en kvarts miljon bilar, uppger företagets svenska gren i ett pressmeddelande.

En intern utvärdering i Volkswagen AG har visat att det finns 224.746 bilar i trafik i Sverige från märkena inom koncernen som ska återkallas, uppger företaget i ett pressmeddelande.

I Sverige handlar om bilar av flera av Volkswagen-koncernens märken med dieselmotor av typ EA189: Volkswagen Personbilar, Audi, Skoda, Seat och Volkswagen Transport.

Volkswagens utsläppsbluff

Berörda kunder kommer få eget besked

Företaget har nu lagt fram en åtgärdsplan och ska senast i oktober demonstrera sina tekniska lösningar för att åtgärda problemen i fordonen. Därefter ska man också begära godkänt av myndigheter att börja tillämpa metoden på bilar i trafik.

Den som äger en bil som kommer att behöva åtgärdas kommer att få ett individuellt besked om detta, enligt pressmeddelandet. När Volkswagen har fått sina lösningar godkända kommer information skickas ut även om detta, för att kunderna ska kunna boka in en tid på verkstad.

Väntat

Återkallelsen var väntad och kommer mindre en två veckor efter avslöjandet att världens största biltillverkare försett miljontals bilar med programvara som gör att utsläppen sänks när de utsätts för ett labbtest.

Internationellt handlar det om fem miljoner exemplar av VW-modellerna Golf, Passat och den lilla stadsjeepen Tiguan som nu återkallas. Räknar man med dotterbolagen berör skandalen totalt elva miljoner bilar, tillverkade mellan 2009 och 2014.

Volkswagen uppger att återkallelsen inte berör nya bilar eftersom de har en annan motortyp, som enligt tillverkaren klarar de gällande utsläppskraven i EU.

Exakt när bilarna ska lämnas in på verkstad är oklart, men enligt Volkswagen ska det ske ”i en nära framtid”. Dessutom ska generalagenterna i olika länder inom kort lansera en webbsida, där kunderna ska få löpande information.

ryga böter?

Den nye koncernchefen Matthias Müller, som tillträdde så sent som i fredags förra veckan har enligt nyhetsbyrån Reuters uppgett att koncernen förberedde en återkallelse.

Igår samlandes omkring 1.000 höga chefer på huvudkontoret i tyska Wolfsburg. Budskapet från Müller var att det väntar en lång och mödosam tid, för att få tillbaka kundernas, allmänhetens och politikernas förtroende.

– Vi kommer bara att kunna ta små steg framåt och vi kommer att mötas av bakslag.

Volkswagen har redan nu avsatt 60 miljarder kronor för krishantering. Frågan många analytiker ställer sig är om det räcker. Enligt Reuters kan det kosta företaget omkring 54 miljarder bara att genomföra återkallelsen. Dessutom riskerar företaget dryga böter i USA.

Kräver handlingsplan

Förutom den summan riskerar bolaget dryga skadestånd i USA där det redan nu förbereds en rad stämningar. Även i Europa har det diskuterats åtal och skadestånd, för biljätten som medvetet manipulerat utsläppen.

Tysklands motsvarighet till Transportstyrelsen KBA, kräver att Volkswagen innan den 7 oktober presenterar en handlingsplan för hur deras bilar ska kunna möta de gällande avgaskraven.

Volkswagen skriver i ett pressmeddelande i dag att de innan oktober månads slut ska presentera en teknisk lösning.

Fördelningen mellan gruppens återkallade bilar i Sverige:

Volkswagen Personbilar: 104.227

Audi: 57.367

Skoda: 28.430

Seat: 2.162

Volkswagen Transportbilar: 32.560

Fakta: Volkswagens EA189–motor

  • Sammanlagt elva miljoner bilar tillverkade av Volkswagen och deras dotterbolag Audi, Skoda och Seat har den berörda motortypen, som inom koncernen kallas EA189.
  • Det handlar om en rak fyrcylindrig turbodiesel med en cylindervolym på antingen 1,6 eller 2,0 liter. Motoreffekten är mellan 140 och 170 hästkrafter.
  • Motorn finns i bilar tillverkade mellan 2009 och 2014, men tillverkas inte längre. Volkswagen uppger att nuvarande modeller med fyrcylindrig turbodiesel inte berörs av fusket och att den nya motorn uppfyller gällande utsläppskrav inom EU.
  • EA189 har varit en av koncernens mest tillverkade motorer och sitter i bland annat Volkswagens storsäljare Golf och Passat, liksom märkessyskonen Skoda Octavia, Audi A3 och A6.
  • Bluffen avslöjades av en grupp forskare, som i samarbete med myndigheter i USA upptäckte att vissa modeller släppte ut betydligt mindre kväveoxid i laboratorietester jämfört med körning på allmän väg.
  • Vissa modeller släppte ut upp till 40 gånger mer kväveoxid på allmän väg än i laboratorium. Efter en rad bortförklaringar till varför värdena inte stämde medgav Volkswagen att de hade manipulerat programvaran.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet