Denna vecka ska det tyska transportmyndigheten ta del av VW:s förslag till lösningar.
– Om de accepterar beställer vi reservdelarna. Om allt går enligt planerna kan vi börja med reparationerna i januari, säger Mülker.
Eftersom det finns många olika varianter av bilarna, som också är olika för olika länder, krävs det inte ”tre lösningar utan tusentals”, enligt Müller.
Det är Frankfurter Allgemeine Zeitung, FAZ, som fått den första intervjun med Müller.
Sparprogram att vänta
En stor del av fordonen kan enligt honom återställas genom en enklare uppdatering av mjukvaran. I andra bilar krävs det komplicerade ingrepp i delar av fordonen.
– Till nöds bygger vi om. Naturligtvis gratis för kunden.
Arbetena ska vara klara till slutet av 2016.
De miljarder som återställandet kräver tas från pengar som kommer från ett radikalt sparprogram inom VW-koncernen.
Enligt FAZ skulle det ”bara” vara 9,5 miljoner fordon som är drabbade i världen, inte 11 miljoner som tidigare uppgetts. Müller svarar bara indirekt på detta och säger att det ”förhoppningsvis” blir färre än vad man varslat om.
Projekt kan avvecklas
Koncernen har öronmärkt motsvarande 60 miljarder kronor för att hantera skandalen. Många analytiker tvekar dock på att den summan kommer att räcka, eftersom bolaget förutom själva återkallelsen också riskerar åtal och stämningar.
De första rapporterna om ett väntande sparpaket kom i samband med ett möte med de anställda på fabriken i tyska Wolfsburg i går. Enligt FAZ kan sparåtgärderna tvinga bolaget att överge prestigeprojekt, som lyxbilen Phaeton och sportbilsmärket Bugatti.
Samtidigt står det klart att de 65 miljarder kronor som koncernen öronmärkt för att hantera skandalen inte kommer att räcka. Volkswagen riskerar åtal och stämningar i USA.
Volkswagen äger också fotbollslaget Wolfsburg och Muller flaggar också för att bolaget i framtiden kan tvingas minska sitt engagemang i klubben.
– Vi vänder på varje sten, säger Muller.