Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon berättar minoritetsexperten Lennart Rohdin varför han anser att nationella minoriteter bör vara en del av grundskolans historieundervisning. Foto: SVT. Foto: SVT

Experten: Fel att radera nationella minoriteter ur skolans historieundervisning

Uppdaterad
Publicerad

Minoritetsexperten Lennart Rohdin kritiserar Skolverkets beslut att radera de nationella minoriteterna ur grundskolans kursplan i historia. Förra året samlades undervisningen om Sveriges nationella minoriteter till ämnet samhällskunskap. Men enligt Rohdin är nationella minoriteter en del av Sveriges historia, och bör därför inte utelämnas ur det skolämnet.

De nationella minoriteterna – samer, sverigefinnar, tornedalingar, romer och judar – har ingått i läroplanerna för bland annat historia och samhällskunskap sedan 2000. Men förra året raderades läran om dem ur kursplanen i historia och koncentrerades istället till ämnet samhällskunskap. Minoritetsexperten Lennart Rohdin anser att undervisningen om nationella minoriteter är bristfällig och att fokuset ligger huvudsakligen på urfolket samerna.

Skolverket: Vi har förstärkt undervisningen om nationella minoriteter

Anna Westerholm är chef för avdelningen för läroplaner och enligt henne har Skolverket förstärkt undervisningen om nationella minoriteter genom att koncentrera undervisningen till ämnet samhällskunskap. Enligt henne var kursplanen i historia alldeles för överlastad.

– Genom enkäten kunde vi se att det där (undervisningen om nationella minoriteter) var nånting som lärarna sorterade bort. Man hann helt enkelt inte med det. Vi flyttade och centrerade undervisningen om nationella minoriteter i ämnet samhällskunskap i mellanstadiet och högstadiet, för att helt enkelt garantera att det blev undervisning – för det blev ingenting.

Rohdin: De nationella minoriteternas historia är sammanflätad med Sveriges historia

Men minoritetsexperten Lennart Rohdin är kritiskt till ändringarna i kursplanerna. Enligt Rohdin kan man inte undervisa om nationella minoriteternas historia som en separat helhet eftersom den är så sammanflätad med Sveriges historia i stort.

– Jag kan förstå den oron, och vi har övervägt detta självklart, men i ämnet samhällskunskap finns det historiska perspektivet med som självklarhet särskilt när det gäller urfolket samerna, säger Anna Westerholm.

Ämnet diskuterades i förra söndagens avsnitt av 15 minuter från Uutiset.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.