Antibiotika har många olika egenskaper. Foto: Pixabay

Artificiell intelligens skapar ny antibiotika

I tider då antibiotikaresistens hotar människors hälsa söker nu forskare febrilt en lösning på problemet. En ny studie visar att artificiell intelligens kan vara en del av svaret.

Forskare från det amerikanska universitetet MIT har med hjälp av artificiell intelligens hittat en molekyl som lyckats ta död på bakterier som ingen hittills känd antibiotikasort gjort.

Utöver att de identifierat molekylen har de också framställt en salva med substansen som de med framgång testat på möss.

Att upptäckten gett ett lyckat resultat i djurtest betyder inte nödvändigtvis att det fungerar på människor.

– Mer sällan än ofta går det att ta läkemedel vidare från djurstudier till människor, påpekar Martin Eklund, forskare vid Karolinska institutet.

De skapade en bakteriedödande algoritm

Med hjälp av en algoritm kunde forskarna hitta fler än 100 miljoner kemiska föreningar på bara några dagar och på så vis hitta nya former av antibiotika.

Trots att metoden och resonemangen i studien inte på något sätt är unika påpekar Martin Eklund till SVT att det är spännande att de gått vidare med forskningen och kunnat genomföra lyckade experiment.

“Vi behöver en lösning”

Penicillinet var en av förra seklets mest framstående upptäckter och för denna blev Alexander Fleming belönad med nobelpriset i medicin 1945. Men i kriget mot infektioner finns en paradox – ju mer vi använder antibiotika desto snabbare ökar bakteriernas resistens mot dem.

Forskarna bakom studien menar att deras arbete uppmärksammar användandet av djup maskininlärning, eller deep learning, som ett verktyg för att utöka vår antibiotikaarsenal genom upptäckten av strukturellt nya antibakteriella molekyler.

Läs hela studien här.