Foto: TT/AFP PHOTO /CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION/ALISSA ECKERT/HANDOUT

Coronaviruset: Genombrott i sökandet efter vaccin

Forskare har gjort ett viktigt framsteg i utvecklandet av ett vaccin mot det nya coronaviruset covid-19. De har lyckats skapa en 3D-kopia av den del av viruset som fäster vid och infekterar människans celler.

Kartläggningen av virusdelen som på engelska kallas för spike protein är enligt det amerikanska forskarlaget ett viktigt steg för att kunna utveckla vaccin och antivirala läkemedel.

Forskningsledaren Jason McLellan och hans kollegor har tidigare forskat om spikeprotein på andra coronavirus såsom SARS och MERS. Det tog dem därför bara drygt fyra veckor att skapa sin 3D-kopia av proteinet hos covid-19. Vanligtvis tar det flera månader.

Coronapandemin

”Så fort vi fick reda på att det var ett coronavirus kände vi att vi var tvugna att ta oss an fallet. Vi visste precis vilka mutationer vi kunde använda, eftersom vi har fått de mutationerna att fungera på andra virus”, skriver McLellan i ett pressmeddelande från tidskriften Science.

”Kan bli antiviralt läkemedel”

Björn Olsen, forskare vid Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi på Uppsala Universitet, säger till SVT att upptäckten kan ge öppningar för att utveckla antivirala läkemedel. Men han tror ändå inte att vi får ett vaccin på markanden förrän om ett till två år.

– Det gör ju en del att man får en riktig struktur på spikeproteinet, men det är för tidigt att säga någonting än. Det är ytterst basala data och det behövs mer än så här innan man kan sätta igång en vaccinproduktion, säger Björn Olsen.

Han fortsätter:

– Men det är absolut viktiga fynd.

Den nya upptäckten är gjord av forskare vid University of Texas at Austin och publiceras i tidskriften Science.

Coronapandemin