Foto: TT

Därför duschar du i onödan

Trots att vi tvättar oss försvinner inte våra egna hudbakterier. En ny studie visar att våra hudbakterier förblir de samma trots yttre påverkan.

På vår hud finns det en hel flora av olika bakterier och de flestaav dem är ofarliga och nyttiga för oss. Men en del av dem ärkopplade till sjukdomar som till exempel psoriasis.

Ni visar en nyamerikansk studie, att våra hudbakterier inte påverkas av kontaktmed andra människor, kläder eller omgivningen och inte heller avatt vi duschar.

Bakterierna utgör på så vis ett slags mikrobisktfingermärke eftersom bakterierna hos varje individ  förblir såindividuell.

Största variationen i armhålan

Forskarna utförde en liten studie där de undersökte tolv friska personershudbakterier under två års tid. De tog prover från 17 olika ställenpå kroppen.

Det visade sig att de mest föränderligabakterieflororna fanns på ställen med hög bakteriediversitet som påfötterna och fuktiga ställen som i armhålorna.

Oljiga ställensom baken och yttre hörselkanalen hade de mest oföränderligabakterieflororna. Även torrare och mer exponerade ställen somhandflatan hade oföränderliga bakterier.

–Studien visar attvår kontakt med ytor inte påverkas så starkt på våra hudbakterier.Den här kunskapen kanske gör människor mindre rädda för att hålla istången i tunnelbanan till exempel, säger Klas Udekwu, forskare vidInstitutionen för molekylär biovetenskap Wenner-Grens institut vidStockholms universitet.

Studien publiceras i tidskriften Cell.

Byrd et al.: ”Temporal Stability of the Human Skin Microbiome”(2016) http://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(16)30399-3