Foto: TT

Därför duschar du i onödan

Trots att vi tvättar oss försvinner inte våra egna hudbakterier. En ny studie visar att våra hudbakterier förblir de samma trots yttre påverkan.

På vår hud finns det en hel flora av olika bakterier och de flesta av dem är ofarliga och nyttiga för oss. Men en del av dem är kopplade till sjukdomar som till exempel psoriasis.

Ni visar en ny amerikansk studie, att våra hudbakterier inte påverkas av kontakt med andra människor, kläder eller omgivningen och inte heller av att vi duschar.

Bakterierna utgör på så vis ett slags mikrobiskt fingermärke eftersom bakterierna hos varje individ  förblir så individuell.

Största variationen i armhålan

Forskarna utförde en liten studie där de undersökte tolv friska personers hudbakterier under två års tid. De tog prover från 17 olika ställen på kroppen.

Det visade sig att de mest föränderliga bakterieflororna fanns på ställen med hög bakteriediversitet som på fötterna och fuktiga ställen som i armhålorna.

Oljiga ställen som baken och yttre hörselkanalen hade de mest oföränderliga bakterieflororna. Även torrare och mer exponerade ställen som handflatan hade oföränderliga bakterier.

– Studien visar att vår kontakt med ytor inte påverkas så starkt på våra hudbakterier. Den här kunskapen kanske gör människor mindre rädda för att hålla i stången i tunnelbanan till exempel, säger Klas Udekwu, forskare vid Institutionen för molekylär biovetenskap Wenner-Grens institut vid Stockholms universitet.

Studien publiceras i tidskriften Cell.

Visa

Byrd et al.: ”Temporal Stability of the Human Skin Microbiome” (2016) http://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(16)30399-3

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play