Foto: Paco Cárdenas/Uppsala Universitet

Djurlivet 100 miljoner år äldre än man tidigare trott

Forskare har länge trott att svampdjuren var den tidigaste formen av djurliv. Nu visar ny forskning att dessa djur levde för över 630 miljoner år sedan, långt innan de tidigaste fossiler som hittats.

— Det här är stort därför att man flyttar tillbaka starten på djurlivet upp till kanske 100 miljoner år mot vad man tidigare haft bevis för, säger Otto Hermelin, docent i geologi vid Institutionen för geologiska vetenskaper vid Stockholms universitet.

Det är forskare från University of California och Uppsala Universitet som har upptäckt tecken på 630 miljoner år gammalt liv. Fyndet har upptäckts i berggrund och olja och är tecken på en uråldrig form av svampdjur som lever i haven, ibland kallad tvättsvamp, en av de mest primitiva formerna av liv på vår planet.

Kan bevaras i hundratals miljoner år

Men forskarna har inte hittat själva svampdjuren, alltså fossiler eller ben, så hur vet de då att det är svampar som de upptäckt?

— Man har hittat en form av steroider som man endast hittar hos nu levande svampdjur, säger Otto Hermelin.

Steroider är en typ av kemisk förening som kan bevaras i hundratals miljoner år och många skapas bara av specifika djurarter. Det är dessa forskarna har daterat.

Okänd källa

Just de steroider forskarna har hittat skapas bara av en specifik typ av svampdjur, åtminstone av alla nu levande organismer. Det kan vara så att det funnits en hittills okänd källa till dessa steroider och att det är anledningen till att forskarna inte hittat några fossiler av svamparna i koppling till fyndet.

— Man har nu tagit fram metoder för att titta på de här steroiderna och det är inte helt otroligt att man kommer använda metoderna för att titta ännu längre bak i tiden.

Snöbollsjorden

De tidigaste fossilerna vi känner till härstammar från en tid som kallas för kambriska explosionen för 540 miljoner år sedan. Under den tiden ökade mängden flercelligt liv kraftigt. Men det finns en teori som kallas för snöbollsjorden, som säger att innan kambriska explosionen var jorden helt täckt av glaciärer. I så fall är det i detta kalla klimat som svampdjuren ska ha levt.

Vad är ett djur?

Djur kännetecknas av deras förmåga att smälta mat, de får helt enkelt energi genom att äta andra organismer som växter eller andra djur. Växter får istället energi från solen via fotosyntesen.

KÄLLA: NE