Se det supergamla ägget och vad som fanns i det.

En halv miljard år gamla djur upptäcktes i ”fossil kaviar”

Bakom en ny lucka varje dag fram till jul ger Vetenskapens värld världshistoriens godaste karameller av häpnadsväckande upptäckter. Idag: Ett av världens äldsta djurfossil.

För 540 miljoner år sedan tog livets utveckling på jordenett jättesprång, som har kallats den kambriska explosionen. Innan dess varjorden helt nedisad och nästan tom på liv. Men så ökade vulkanismen på jordenoch massor av koldioxid kom ut i atmosfären och temperaturen började stiga.

En förklaring till den kambriska explosionen kan vara attvulkanismen förändrade livsbetingelserna på ett genomgripande sätt och gjordeatt djurlivet tog fart nere i haven.

Kunskapsluckan

Stefan Bengtsson är professor i paleozoologi påNaturhistoriska Riksmuseet och har länge forskat kring de livsformer somutvecklades vid den här tiden. Det har varit väldigt svårt att hitta fossilfrån äldre tider och man vill veta hur den kambriska explosionen egentligengick till och hur snabbt allt skedde.

För några år sedan hittade Stefan Bengtson ett helt nytt verktygför att söka spår längre tillbaka i tiden. Med hjälp av svepelektronmikroskop börjadehan studera några små klotrunda kulor som hittats i bergarter från Sibirien fråndenna tid. De visade sig vara fossila ägg!

Och framför forskarnas ögon dök nu perfekta små embryon avdjur upp, med huvud, symmetriska utskott och taggiga svansar. Bevarade under enhalv miljard år ligger här små okläckta ägg från en tid när vi nästan inte harnågra fossila rester kvar av hela djur. Djuren har levt på botten av ett varmthav nära ekvatorn i en tid när livet fick en explosionsartad utveckling.

Imorgon öppnas en ny kunskapslucka här på svt.se/vetenskap.

Kunskapsluckan