Forskare växer mänsklig hjärnvävnad i huvuden på möss

Nu har forskare gjort om hudceller till hjärnvävnad och opererat in den i möss – en teknik som kan göra det enklare att undersöka sjukdomar som Alzheimers och schizofreni.

Det är neurobiologer från Kalifornien i USA som genom stamcellsteknik lyckats växa fram hjärnvävnad från vanliga hudceller.

Vävnaden är som väldigt små organ, så kallade organoider, och vanligtvis odlas de i provrör. Men för den här undersökningen opererade man in organoiderna i hjärnor på möss – ett ingrepp som gör det lättare för hjärnvävnaden att överleva längre.

Eftersom blodkärl från värdmusen växer in i organoiderna får de ett stadigt flöde av syre och näringsämnen, vilket gör att de frodas.

– Det här betyder att man får en organoid som växer samman med musens hjärna, vilket underlättar för vetenskapliga tester, säger Lars Olson, professor i neurobiologi vid Karolinska institutet, som har läst studien.

Hjärnceller från stamceller

Forskare har tidigare odlat fram både hjärnceller och hjärnvävnad från stamceller, alltså celler som inte har utvecklats färdigt och kan bli till vilken cell som helst. Man har även lyckats att operera in de nyskapade cellerna i försöksdjur, som exempelvis möss.

Men att man först odlar fram hjärnvävnad i labbet och sedan opererar in den i mössen är något helt nytt.

– Den inopererade hjärnvävnaden lever mycket längre med den här tekniken än vad den gör om man odlar den i labbet. Den kan säkert leva lika länge som musen, säger Lars Olson.

Kan hjälpa mot hjärnsjukdomar

Att hålla mänskliga hjärnceller vid liv i försöksdjurs hjärnor är, enligt de kaliforniska forskarna, ett sätt att kunna testa olika behandlingar mot hjärnsjukdomar. De nämner bland annat Alzheimers och schizofreni, men också hur olika droger påverkar hjärnan.

Lars Olson tycker att drogtester låter rimligt och menar att man även kan studera sjukliga förändringar vid tex schizofreni och Alzheimers genom att plantera in organoider från individer med dessa sjukdomar i mushjärnor.

Men han har också förslag på andra behandlingar som den här tekniken kan passa för.

– Vad gäller behandling genom att transplantera organoider tror jag mer på exempelvis Parkinson, då man med den här tekniken kan återskapa förlorade celler från patientens egna hudceller.

Studien publiceras i tidskriften Nature Biotechnology.