Foto: Render Area

Jordlik planet funnen i annat solsystem

En stenig och het planet har hittats utanför vårt solsystem. Och den är en bra kandidat för att undersöka om den har en atmosfär, enligt en ny studie.

I ett annat solsystem 26 ljusår bort från oss finns en röd dvärg, en relativt liten och sval stjärna, som heter Gliese 486. Forskare har upptäckt att runt stjärnan roterar en så kallad exoplanet – Gliese 486 b. Nu har forskarna med hjälp av olika metoder kommit fram till hur den ser ut.

– Det är en jordlik planet på så sätt att den består av sten och metall och har samma täthet som jorden har, säger Alexis Brandeker, forskare i astronomi vid Stockholms universitet.

Men den här planeten är betydlig närmare sin stjärna än vad jorden är. Medan jorden roterar runt sin stjärna på ett år, tar det för exoplaneten bara 1,5 dygn att rotera runt sin röda dvärg. Därmed är det också väldigt varmt på planeten – omkring 400 grader Celsius.

Forskare använder sig av indirekta metoder

För att komma fram till planetens egenskaper har forskarna använt sig av två olika metoder. Den ena metoden går ut på att forskarna undersöker stjärnans ljusstyrka. Det går nämligen inte att se planeten direkt. Men med den röda planeten som fond framträder konturerna av planeten allt mer varje gång den passerar.

– Då kan man mäta hur stor den är. Ju större planet, ju mer ljus skyms, säger Alexis Brandeker.

Men med den metoden kan man inte veta hur tung planeten är, dess massa. För att ta reda på det mäter forskare hur planetens gravitationskraft påverkar stjärnan.

– Planetens massa påverkar hur stjärnan rör sig. Genom att mäta hur stjärnan rör sig så kan man ta reda på massan av planeten.

Just den här planeten är 30 procent större än jorden, men tre gånger så tung.

Unika förutsättningar för att studera atmosfär

Exoplaneten har dessutom unika förutsättningar för att forskare ska kunna studera om planeten har en atmosfär och hur beboelig planeten är.

– Många planeter i vår galax roterar runt just sådana här röda dvärgstjärnor. Och en fråga man är väldigt intresserad av att besvara är huruvida planeterna har atmosfärer, säger Alexis Brandeker.

Dessa röda dvärgar är mer ljussvaga men de är också mer aktiva. Det betyder att de har stora utbrott som skickar ut stora mängder strålning mot planeterna. Därför är det osäkert om dessa planeter kan behålla sina atmosfärer.

– Just eftersom denna stjärna är så närbelägen solen, det är en av de närmaste exoplaneterna vi känner till utanför solsystemet, så är det en bra kandidat för att använda till framtida instrument som kan mäta atmosfären, säger Alexis Brandeker.

För den nyfikne som har tillgång till ett teleskop går exoplaneten att skåda oavsett var på jorden man befinner sig, enligt forskarna.

Studien publicerades i Science.