Utomhusliv gjorde att försökspersonernas biologiska sovklocka ställdes rätt igen. Foto: SVT

Kvällsmänniskor blev morgonpigga efter en helg i naturen

Publicerad

Kvällsmänniskor som har svårt att sova kan ställa om sin biologiska sovklocka efter bara en helg i naturen. Forskning har visat att man kan flytta sin sömn upp till två timmar tidigare. 

I det moderna samhället är människans sömn inte längre styrd av det naturliga ljuset. Lampor gör att vi kan vända på dygnet hur vi vill.

– Vi är det enda djuret som kan tända ljuset på kvällen. Det låter oss vara vakna och arbeta, leka och umgås långt in på natten, säger Ken Wright som är sömnforskare på universitetet i Boulder, Colorado.

LÄS MER: TV: Sju tips på hur du sover bra i tält

– Men det har ett pris. Det leder till att vi är vakna senare. Vår hjärna säger ”stanna uppe, och ta sovmorgon istället”. Men våra arbeten och skolscheman håller inte med om det utan tvingar oss att vakna tidigt, när hjärnan säger att vi egentligen borde sova.

Höga nivåer sedan 90-talet

Och det är många som upplever att de har problem med sömnen. Svenska studier visar att omkring 20-30 procent av kvinnorna och 10-20 procent av männen upplever att de får för lite, eller störd sömn några gånger i veckan.

– Vi såg en dramatisk ökning av sömnproblemen under 90-talet, då steg kurvan brant. Sedan dess har det legat ungefär på de här nivåerna, säger Göran Kecklund vid Enheten för sömn- och vakenhetsforskning på Stressforskningsinstitutet vid Karolinska institutet. 

Camping ställer sovklockan rätt igen

Artificiellt ljus gör alltså många till ”kvällsmänniskor” som har svårt att gå upp på morgonen. För att se om man kan ställa om sin klocka lät Ken Wright och hans kollegor en grupp försökspersoner tälta i den amerikanska vildmarken både på sommaren och på vintern.

Effekterna på sömnen blev tydliga. Utomhuslivet gjorde att deltagarna fick fyra gånger mer ljus på sommaren och 13 gånger mer på vintern än i det normala livet när de är mycket inomhus. Och de fick det vid rätt tidpunkt på dagen – mer på morgonen och inget på kvällen. Det gjorde att deras biologiska sovklocka ställdes rätt igen. Sömnen flyttades en och en halv timme till två timmar tidigare. Kvällsmänniskor blev morgonmänniskor.

”Gör stor skillnad”

– Det kan göra stor skillnad. Särskilt när det gäller att komma upp för arbete eller skola. Genom att ställa den inre klockan tidigare kan vi vakna tidigare och vara pigga och alerta på morgonen, säger Ken Wright som även pekar på att den inre klockan inte bara styr sömnen utan även när vi blir hungriga och när vi är aktiva.

– Vi såg också att man inte behöver tälta i en vecka för att få den effekten. Det räcker att vara ute en helg för att ställa klockan tidigare. Sen måste man behålla en sund livsstil, en regelbunden sömn och få dagsljus varje dag för att hålla det tidigare sovschemat som passar bättre för skolan, jobbet och sociala aktiviteter, säger han.

LÄS MER: Campare vid Höga kusten fick dagsljuschock

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer