Så här uppfattas KIC 8 462 852 av Keck-observatoriet på Hawaii. Till höger syns den andra av två stora förminskningar av ljusnivå. Foto: W. M. Keck Observatory/Tabetha Boyajian/Planet Hunters

Mystiskt ljusfenomen från stjärna förbryllar

En stjärna som observerats av Keplerteleskopet har uppvisat ett unikt ljusfenomen som är svårt att förklara.

Ungefär var åttahundrade dag förmörkas stjärnan KIC 8 462 852 på ett sätt som aldrigtidigare observerats. Vanligtvis när man letar efter planeter runtavlägsna stjärnor uppmäter man minskningar i ljusstyrka om ungefär1 procent. I det här fallet uppmättes siffror så höga som 22procent, och astronomen och förkämpen för jakten på utomjordisktliv Jason Wright tror sig ha en förklaring.

– Utomjordingar bör alltid vara den sista förklaringen manöverväger, men det här ser ut som nånting man kan förvänta sig atten utomjordisk civilisation skulle bygga, sa han i en intervju medtidskriften The Atlantic.

Han menar att högteknologiska civilisationer troligtvis lärt sigatt fånga upp stora delar av den energi som stjärnor strålar ut,och att vi bör spana efter enorma strukturer runt avlägsna stjärnorför att hitta våra galaktiska grannar. Något som enligt honom ocksåskulle förklara det unika mönster som framträder i just det härfallet.

Går att förklara på naturlig väg

Men Tabetha Boyajian, forskare på Yale och ansvarig för projektetPlanet Hunters som upptäckte anomalin, publicerade nyligen enartikel där hon utforskarde möjliga naturfenomen som skulle kunna orsaka mönstret.

I artikeln går hon igenom ett par möjliga scenarier, men inget av dem förklarar fenomenet i sin helhet utom ett.

Om en kometfamilj passerat i närheten av stjärnan precis samtidigt som enannan stjärna befunnit sig i precis rätt position kan kometerna hahamnat i omloppsbana runt stjärnan och nu ge upphov till ljusdipparna.

Kommer att bevakas intensivt

Oavsett om det rör sig om utomjordiska civilisationer eller kometfamiljer så är det något unikt sompågår kring stjärnan i fråga. Ljussignaturen återkommer inte bland de runt 150.000 stjärnor som observerats samtidigtsom KIC 8 462 852, och stjärnan kommer förmodligen att bevakas intensivt framöver.

Boyajian själv säger till The Atlantic att hon nu arbetar på ett förslag om att få lyssna efter radiosignaler från systemet.

Det man hittills konstaterat är att teleskopet fungerat som det ska. Dessutom har man dragit slutsatsen att föremålet eller föremålen som blockerar ljusetfrån stjärnan har en oregelbunden form.

På måndag den 19e oktober kan du höra Jason Wright prata mer om jakten på utomjordiskt liv i vetenskapens värld, 20.00 i SVT2.

Transitmetoden vårt främsta verktyg

Keplerteleskopet har sen sin uppskjutning 2009 spanat efterjordliknande planeter i andra delar av vår galax. Genom att mätanivåförändringar i strålning från avlägsna stjärnor kan man draslutsatser om de planeter som eventuellt kretsar kring dem.

Detta kallas för transitmetoden.

I somras kom nyheter om den mest jordliknande planeten hittills, som även den upptäcktes med hjälp av Keplerteleskopet.

Tabetha Boyajian är ledare för projektet Planet Hunters där människor genom ett webbinterface hjälps åt att identifiera mönster i data från teleskopet.