Foto: Grafik: Torbjörn Johansson/SVT

Så överraskade meteoriten Ryssland

Nu klarnar bilden kring vad som egentligen hände då en meteor helt utan förvarning lyste upp morgonhimlen över de ryska Uralbergen. Påhälsningen från rymden orsakade panik och explosionen var kraftigare än atombomben i Hiroshima.

Morgonen fredagen den 15 februari, då många invånare i den sibiriska staden Tjeljabinsk fortfarande höll på att ta sig till arbetet, kom plötsligt ett stort eldklot farande över himlen. Strax därefter exploderade eldklotet i ett intensivt ljussken som bara några minuter senare följdes av en kraftig tryckvåg. Hundratals människor och tusentals byggnader skadades, framförallt när mängder av glasrutor slogs i bitar.

65000 km/tim

Meteoritregn i Ryssland

Meteoriden kom bokstavligen talat som en blixt från en klarblå himmel. Ingen hade uppmärksammat rymdstenen som närmade sig jorden i en hastighet av 65 000 km/tim. När den väl slog ner dokumenterades den av ovanligt många privata kameror och bilderna spreds snabbt över världen.

– Det var otroligt, det var osannolikt. Håret stod upp i nacken och jag tänkte att det här är något som bara händer någon gång per århundrade, säger geologen Caroline Smith.

Händelsen väckte genast mängder av frågor. Varifrån kom rymdstenen? Vad bestod den av? Hur var det möjligt att ingen hade upptäckt att den höll på att kollidera med jorden?

Kapplöpning bland forskare

Bland forskare inleddes snabbt något av en kapplöpning för att hitta svaren. Flera sökte sig till nedslagsplatsen i Sibirien för att hitta delar av meteoriten, andra analyserade de många bilderna i detalj. Aldrig tidigare har en meteor dokumenterats av så många, och från så många olika vinklar.

Det unika materialet vittnar om en mycket sällsynt händelse.

– Det finns en rad skäl till varför vi inte fick varningar om att den här meteoriden var på väg. Den ena är storleken, den är en ganska liten och reflekterar därför mindre ljus från solen vilket gör att den inte syns så tydligt. En annan är att den kom i en riktning direkt från solen vilket gjorde den svår att se, säger astrofysikern Tom O’Brien.

Härstammar från asteroidbältet

Forskarnas analyser visar att det handlar om en stenmeteorid som härstammar från asteroidbältet . I de stenbitar som återfunnits på jorden har man också upptäckt stressfrakturer. Det tyder på att det är en asteroid som krockat med en annan sten ute i rymden vilket sannolikt var skälet till att den skickades iväg i en bana mot jorden.

Det finns miljontals meteorider som cirkulerar runt jorden och vi har ingen möjlighet att skydda oss från den här typen av händelser. Men inte minst meteoritnedslaget i Ryssland har lett till teorier och idéer kring hur vi kan förbättra och förfina metoderna att upptäcka rymdstenar som närmar sig jorden, och hur de i så fall skulle kunna stoppas.

Se Vetenskapens värld avsnitt 15 i SVT Play, där visas dekomentären ”Den oväntade meteoriten”.

Meteoritregn i Ryssland