En espresso att räkna med. Foto: Pixabay

Så gör du den bästa espresson enligt matematikerna

Några matematiker, fysiker och kemister har räknat ut hur den bästa espresson ska bryggas. Deras slutsats är att man borde använda färre bönor och mala dem grövre. Se varför i videon ovan.

Matematiker är kanske inte de första du skulle fråga om du vill göra en bra espresso. Men ett forskarlag med bland annat matematiker från länder som USA, Storbritannien och Australien samarbetade för att räkna ut just detta. Deras utgångspunkt var inte bara smaken utan också ekonomi och förutsägbarhet i smaken. Alltså att varje espresso smakar lika gott.

–  Matematik gör att vi förstår saker som pågår inne i espressomaskinen som en barista inte gör. Rekommendationerna som vi kommer med är en kombination av våra vetenskapliga metoder med expertkunskaper från några av de bästa baristorna, säger en av författarna till studien, Jamie Foster, matematiker på University of Portsmouth.

Skulle spara runt 10 miljarder kronor

Han menar att caféer har ännu större anledning att använda deras rekommendationer än privatpersoner.

– Att minska mängden bönor kan göra att ett litet café sparar tiotusentals kronor på ett år. Om varje café i USA skulle göra det beräknar vi att runt 10 miljarder kronor skulle sparas på ett år. Det ger också miljömässiga vinster genom att man belastar jordbruksindustrin mindre, säger Jamie Foster.

Studien är publicerad i tidskriften Matter.