Spela videon för att se hur den 10 000 ljusår långa jetstrålen flyr det svarta hålet Foto: R.-S. Lu (SHAO), E. Ros (MPIfR), S. Dagnello (NRAO/AUI/NSF)

Se jetstrålen som flyr från det svarta hålet i nära ljusets hastighet

Nya bilder avslöjar hur ett aktivt svart hål producerar en jetstråle av laddade partiklar som når utanför sin egen galax synliga gränser.

– Det skulle inte vara så bra för eventuellt liv om en planet vandrade in i strålen. Den skulle förstöra atmosfären, säger radioastronomen John Conway.

2019 presenterades för första gången en bild på ett svart hål. Det är beläget i centrum av den avlägsna galaxen M87 och en hel värld fascinerades av bilden av ett av de mest märkliga fenomenen i hela universum.

Kommer från det svarta hålet

Nu presenteras ytterligare en bild av det svarta hålet i M87 i tidskriften Nature. Bilden är framtagen med hjälp av synkroniserade observationer av radioteleskop spridda över hela världen, bland annat Onsala rymdobservatorium i Halland, där radioastronomen John Conway verkar.

– Vad som är nytt är att vi för första gången kan se både det svarta hålet och jetstrålen på samma bild och se hur de är kopplade till varandra, säger han.

Den nya bilden där man kan se att jetstålen har kontakt med det svarta hålet i mitten. Foto: R.-S. Lu (SHAO), E. Ros (MPIfR), S. Dagnello (NRAO/AUI/NSF)

Flyr från helveteskarusellen

Observationerna visar att jetstrålen har kontakt med området närmast utanför det svarta hålet, där gas och stoft ansamlas och snurrar in i hålet med enorm kraft. Men i stället för att sväljas av mörkret så flyr laddade partiklar, som elektroner och positroner, i nära ljusets hastighet rakt ut i rymden. Jetstrålen i M87 är omkring 10 000 ljusår lång.

– Det här är en viktig upptäckt. Vi har länge undrat hur de här jetstrålarna bildas och nu ser vi rakt in i det område som de skjuts ut ifrån.

I april 2019 presenterades den allra första bilden på ett svart hål. Spela videon för att få reda på vad det är man egentligen ser. Foto: Event Horizon Telescope Collaboration

Svarta hål

Ett svart hål är en himlakropp som innehåller så mycket massa att inte ens ljusets fotoner klarar av att lämna kroppen.  I området precis utanför ansamlas gas och stoft som är fast i helveteskarusell som föser materien in i det svarta hålet. Den här processen alstrar mycket energi – som vi kan se lysa i radiovågor.

Supermassiva svarta hål ligger i mitten av galaxer. Om det finns väldigt mycket gas och stoft i centrum väcks det svarta hålets aptit. Då kallas det för ett aktivt svart hål och kan lysa väldigt starkt. Aktiva svarta hål producerar ofta jetstrålar.

2019 presenterades den första bilden av ett svart hål, nämligen det aktiva svarta hålet i galaxen M87 som ligger 55 miljoner ljusår bort och har en massa motsvarande 6,7 miljarder gånger vår egen sols massa.

2022 kom bilden av ett svarta hål i vår egen galax Vintergatan. Det ligger 27 000 ljusår bort och har en massa motsvarande fyra miljoner gånger solens. Det producerar inte någon jetstråle.