En blå putsarfisk ser sin spegelbild. Spegeln är placerad till höger utanför bild. Foto: Alex Jordan

Smart liten fisk klarar spegeltest

Den blå putsarfisken verkar kunna känna igen sin egen spegelbild. När forskare märkte fisken med en brun fläck, som bara syntes i en spegel, försökte den skrubba bort den. Det kan tyda på att fiskars kognitiva förmåga är högre än man antagit.

Att känna igen sin spegelbild brukar räknas som ett klassiskt mått på självmedvetande. Barn klarar vanligtvis av det vid 18 månaders ålder. Även djur som schimpanser, delfiner elefanter och skator har klarat av det vid tidigare försök. Nu har turen kommit till fiskarna.

När en forskargrupp från Max Planck institutet och Osaka Universitetet presenterade den lilla blå putsarfisken för en spegel var reaktionen först aggressiv. Men efter några dagar slutade fiskarna försöka bita sin spegelbild. Istället började de genomföra ovanliga rörelser som att simma upp och ned, något som friska putsarfiskar normalt aldrig gör.

Brun prick störde fiskarna

Därefter delade forskarna in fiskarna i olika grupper. En grupp fick en brun prick på halsen medan övriga fick en genomskinlig prick eller ingen alls.

När gruppen som fått en brun prick såg sig i spegeln försökte de få bort den genom att skrubba den mot något hårt material. De verkade alltså förstå att pricken satt på dem själva. De övriga grupperna visade inget förändrat beteende.

– Det här är förvånande. Det har gjorts spegeltester på kråkor som kan använda enkla verktyg, men de klarade det inte. Därför är det anmärkningsvärt att en fisk verkar klarar det, säger Anders Brodin, professor i evolutionär ekologi, vid Lunds universitet.

Enkla kognitiva förmågor

Men att ta studien som bevis för att fiskar har ett självmedvetande menar han är att gå för långt.

– Det här visar att de kan ha enkla kognitiva förmågor men det är tveksamt om man kan säga att de har ett medvetande. Medvetande är ett väldigt komplext begrepp, säger Anders Brodin.

Studien publicerades i PLOS biology.