Spela videon för att se hur vi vet att nätterna blir allt ljusare. Foto: Nasa, Stoeyblocks

Snart har vi ingen natt – stjärnorna bleknar på himlen

Städer som breder ut sig och billiga LED-lampor gör att nätterna blir allt ljusare över hela världen.

De vanligaste stjärnbilderna tynar bort på himlen och många djur drabbas när riktigt mörka nätter blir allt ovanligare.

– Det är snart ingen natt kvar, säger fladdermusforskaren Johan Eklöf.

När tittade du på stjärnhimlen senast? Passa på och gör det! Stjärnorna lyser nämligen allt svagare på natthimlen.

Det visar en ny studie som bygger på så kallad medborgarforskning. Drygt 50 000 frivilliga över hela världen har under elva år skattat hur väl de ser individuella stjärnor i Karlavagnen och Orions bälte. Det visade sig att den genomsnittliga natthimlen blir nästan tio procent ljusstarkare för var år som går.

Forskarna räknade ut att det innebär att natthimlen helt kan byta skepnad under en persons barndom. Om ett barn föddes för 18 år sedan och dess föräldrar då kunde räkna till 250 lysande stjärnor på natthimlen bakom sitt hus, så återstår bara 100 stjärnor att titta på för den nyblivne 18-åringen – trots att han befinner sig på exakt samma plats och tidpunkt på natten.

Fem tusen stjärnor på himlen

I människosläktets gryning då inget artificiellt ljus fanns kunde man under månfria nätter se upptill 5000 stjärnor på himlen.  Men det är svårt att uppleva idag.

– Står man inne i Stockholms centrum kanske man kan se fem stjärnor, säger Johan Eklöf som är fladdermusforskare och författare.

De allt ljusare nätterna är en direkt effekt av ökade ljusföroreningar från växande städer. Jordens befolkning ökar och tillgången på billiga LED-ljus har ökat kraftigt de tio senaste åren.

Djur blir lurade

Den här ljustrenden drabbar många djurarter. Johan Eklöf har forskat om vad som händer när man sätter nattbelysning på kyrktorn där många fladdermöss huserar.

– Fladdermöss är ljusskygga. De fångar sina byten i skydd av mörkret för att inte bli upptäckta av rovfåglar. Men är det upplyst tror fladdermössen att det är dag och de sticker inte ut och jagar, säger Johan Eklöf.

Andra djur som påverkas är insekter som luras av det artificiella ljuset och tappar sin navigationsförmåga.

Så här kan man minska ljusföroreningar

Hemma

Tänk på att släcka lampor i rum som ingen är i.

Släck också i trädgården om ingen är där.

Använd inte lampor som lyser uppåt, skärma av och rikta nedåt.

Använd hellre varma färger, gult och orange i stället för vitt ljus.

På kommunnivå

Gångbanor behöver inte ha fast belysning. Använd rörelsedetektorer så att ljuset tänds bara när någon går där.

Släck varannan gatlykta

Låt djur passera i mörker.

Alla parker och grönområden behöver inte vara belysta, skapa mörka oaser.

Använd gult eller rött ljus i stället för vitt ljus.

Skärma av, ha låga armaturer och undvik onödig reklam- eller estetisk belysning.

Belys inte vatten eller skogskanter.

Källa: Johan Eklöf