Världens äldsta bevis för insektspollinering hittat i bärnsten

En 99 miljoner år gammal skalbagge och flertal pollenkorn har hittats inkapslade i en bärnsten. Fyndet är det äldsta beviset någonsin på hur insekter och blommor gynnat varandras överlevnad.

Under tidsperioden Krita (146-66 miljoner år sedan) ökade antalet blommor och blomväxter radikalt. Frågan om blomväxternas plötsliga explosion har sedan 1800-talet engagerat forskare. En allmän uppfattning har varit att insekterna spelade en avgörande roll. Men det har saknats bevis, fram tills nu.

– Det är spännande. Bärnstenen är som en tidskapsel och det här är det äldsta beviset för samspel mellan insekter och blommor, säger Vivi Vajda professor i paleobiologi.

Tidigare okänd art

Sammanlagt hittade forskarna 62 pollenkorn som fastnat i skalbaggens hårstrån. Den fram tills nu okända skalbaggen har fått namnet Angiomordella burmitina och har en kroppsform som verkar vara speciellt anpassad till blomväxter.

– Mönster på skalbaggens mundelar och ben passar som ett pussel med pollenkornet som i detta fall har tre skåror. Det visar att insekterna spelade en stor roll i spridning av växterna, säger Vivi Vajda.

Insektsdöd

Vivi Vajda menar att samspelet mellan skalbaggen och blomväxten är extra viktigt med tanke på dagens insektsdöd.

– Med varje insekt som försvinner finns antagligen en växtart som också hotas av utdöende, säger Vivi Vajda.

Studien publicerades i tidskriften PNAS