Forskarnas larm: Varmare klimat kan göra djur sterila

Klimatförändringar kan leda till att djur får det svårare att fortplanta sig – och därmed riskerar att dö ut vid kallare temperaturer än man tidigare trott. Det varnar en forskargrupp för i en ny studie.

Det har forskats en hel del kring vid vilka temperaturer arter inte längre kan överleva. I den här studien, som publicerats i tidsskriften Nature Climate Change, har forskarna i stället undersökt vid vilken temperatur arter inte längre kan föröka sig,

Forskarna utsatte 43 olika sorters bananflugor för värmeökningar. Hos nästan hälften blev hannarna sterila vid en lägre temperatur än den då de inte längre kan överleva.

Klimat

Hannars fertilitet känsliga för värme

Blir det varmare på jorden kommer insekterna ha svårare att hitta platser som är tillräckligt svala för att de ska kunna fortplanta sig, menar Rhonda Snook, professor i ekologi vid Stockholms universitet och medförfattare till studien.

– Vi vet att fertilitet påverkas av värme. Det har gjorts en studie på människor som visade att produktionen av spermier påverkas av att ha en varm laptop i knät. Värme är ingen bra sak för den manliga fertiliteten, säger hon.

”Stort och underskattat problem”

Sannolikt är det fler arter än den lilla bananflugan där fertiliteten kan vara hotad. En studie från Lunds universitet som publicerades i februari visar att världens största fågel, strutsen, får problem att fortplanta sig när temperaturen stiger eller sjunker mer än fem grader från deras idealtemperatur.

– Även om den här studien är gjord på bananflugor, för att de är lätta att undersöka i en labmiljö, tror vi att det här kommer vara ett ganska stort och underskattat problem när organismer ska anpassa sig till klimatförändringar, säger Rhonda Snook.

Vill undersöka honorna

Att djur får nedsatt fertilitet på grund av klimatförändringar kan bli ett stort hot för den biologiska mångfalden, menar forskarna. Och det handlar inte bara om en ökad medeltemperatur. Fler och längre värmeböljor, alltså sådant vi ser redan i dag, kan påverka arters fertilitet, menar Rhonda Snook.

– Att undersöka hur arter återhämtar sig är nästa steg i vår forskning. Vi vill också identifiera vilka gener som gör att olika arter påverkas olika mycket, samt undersöka hur honorna påverkas, säger hon.

Om studien

Den vetenskapliga artikeln “Temperatures that sterilise males better match global species distributions than lethal temperatures” är publicerad i Nature Climate Change.

Forskningen är ett samarbete mellan Stockholms universitet, University of Liverpool, University of Leeds, University of Melbourne och University of Zürich.

Klimat