En pojke testar Oculus vr-headset på mässan i Barcelona. Foto: TT

Virtual Reality-feber på mobilmässan

Uppdaterad
Publicerad

Virtual reality är en stark trend på årets mobilmässa i Barcelona, MWC. Flera stora spelare har presenterat nya 360-kameror till sina VR-headset och smarta telefoner.

Tunga teknikbolag som Samsung, LG och Nokia har alla lanserat nya 360-kameror under årets mässa i Barcelona. Samsung och LG för konsumentmarknaden och Nokia för proffsen.

Och man märker att virtual reality drar folk till företagens montrar.

Mobilmässan i Barcelona

Dels de som vill testa att åka vr-bergochdalbana i de ”teatrar” folk köar en halvtimme till, dels de som samlas runt om och fotar sina headset-prydda vänner.

Mark Zuckerberg prisade tekniken

I går presenterade den sydkoreanska teknikjätten Samsung sin första kamera, som ska fungera ihop med företagets VR-headset och nya flaggskepptelefon.

Och under presentationen dök Facebooks vd Mark Zuckerberg upp på scenen för att prata om vikten av virtual reality.

Samsung och Facebook samarbetar sedan tidigare på VR-området och Mark Zuckerberg sa bland annat att VR-tekniken kommer att bli en de viktigaste sociala plattformarna.

”Snart kommer alla att kunna dela och uppleva hela scener, som om man själv var där”, sa Zuckerberg.

Både billigt och dyrt

Virtual reality-tekniken är fortfarande i sin linda, men både den kreativa potentialen och marknaden är såklart enorm. För företag som brottas med en svikande telefonförsäljning öppnar tekniken och dess tillbehör upp för helt nya inkomstsegment.  

Samsungs konkurrent, sydkoreanska LG, har även de lanserat en 360-kamera under MWC-mässan. Kameran ska funka med tillverkarens nyaste smarta telefon och nya VR-headset.

Både Samsung och LG:s 360-kameror kommer att ligga i ett prissegment som vanligt folk ska ha råd med, något finska Nokias nya futuristiska skapelse inte kommer att göra.

Hollywood och virtual reality

Nokias nya 360-kamera, som minst sagt ser science fiction ut, är utrustad med åtta kameralinser och åtta mikrofoner. Den kommer att kosta 60.000 dollar och rikta sig till proffsen inom film-, reklam- och underhållningsbranschen.

– Det här är ett verktyg för professionella innehållsleverantörer. Vi kommer att lansera kameran i Nordamerika och då tänker jag främst på Hollywood. Man vill testa vad man kan göra med tekniken och virtual reality är det nya mediet för storytelling, säger Olli Kilpelainen från Nokia när SVT Nyheter besöker företagets monter.

Han menar också att det som skiljer den från konkurrenterna är att den är liten och lätt och framförallt erbjuder filmteamen ett enklare arbetsflöde, eftersom regissören kan bära ett vr-headset under inspelningen och i full 360 se och höra allt som spelas in. Något som minskar risken för att oväntade problem dyker upp i klipprummet. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mobilmässan i Barcelona

Mer i ämnet