Det började som ett bråk mellan en global hamnjätte och ett fackförbund som valt att gå sin egen väg. Men konflikten i Göteborgs hamn har kommit att handla om något mycket större – och kan förändra hela den svenska arbetsmarknaden i grunden. Uppdrag gransknings reportage Spelet om hamnen sänds i SVT1 och SVT Play den 17 januari 2018. Foto: SVT
Debattinlägg

”Hamnkonflikten hotar jobb nu och i framtiden”

Publicerad
OPINION ·

”Att LO-distriktet i Västsverige jobbar tillsammans med Västsvenska Handelskammaren kan verka omaka, men omsorgen om jobben i Västsverige och övriga landet, samt osäkerheten i hamnen, förenar oss i vår vädjan till parterna att skapa en långsiktig lösning”, skriver Bengt Forsling LO och Johan Trouvé, Västsvenska handelskammaren.

Om debattörerna

Johan Trouvé
VD Västsvenska Handelskammaren
Bengt Forsling
Förste ombudsman LO-distriktet i Västsverige

Åsikterna i inlägget är debattörernas egna.

Osäkerheten i Göteborg Hamns containerterminal innebär stora risker för näringslivet. Vi från LO Västsverige och Västsvenska Handelskammaren vill nu tillsammans peka på hur konflikten får betydande konsekvenser för jobb, företag och svensk konkurrenskraft.

LÄS MER: Så blev bråket i hamnen något som berör alla

Från Västsvenska Handelskammaren har vi under mer än ett års tid fått mycket allvarliga signaler från flera av våra medlemsföretag om de förödande konsekvenser osäkerheten i Göteborgs Hamn leder till.

Konflikten hotar både svensk konkurrenskraft och arbetstillfällen. Denna oro delar vi med LO Västsverige.

En faktor som många inte tänker på är att konflikten i containerhamnen ger ringar på vattnet hos de industrier och importörer som är beroende av att export och import fungerar.

LÄS MER: Experten: Hamnkonflikten är skapad av arbetsgivaren

Dagens osäkerhet får följden att gods leds om och skapar onödiga lastbilstransporter till andra hamnar, vilket orsakar stora kostnader, ökad miljöpåverkan och försämrar Göteborgs och hamnens varumärken och attraktivitet.

Hittills har konflikten kostat miljarder kronor enbart i ökade transportkostnader, och lett till att många företag inte längre litar på hamnens förmåga att leverera.

Som ett exempel meddelade SKF i juni att de inte längre använder Göteborgs hamn för att exportera sina varor.

Det är nästan omöjligt att värdera riskerna och konsekvenserna i antalet jobb. Men om en industri väljer att flytta sin produktion utomlands är det en för mycket, om ett importberoende företag missar en viktig order på grund av att godset inte kommer genom hamnen är det ett för mycket.

Den svenska modellen bygger på att parterna på arbetsmarknaden kommer överens. Det måste vara den långsiktiga lösningen även i Göteborgs hamn.

LÄS MER: Löfven: Vi kan inte bara säga att ”det får gå som det går med Göteborgs hamn”

Vi förstår att det finns skäl för alla parter att inte ”vika ner sig” men den här situationen handlar inte bara om två stridande parter i Göteborgs hamns containerterminal. Det handlar om framtiden för tusentals företag över hela landet. Konsekvenserna borde leda fram till ett ansvarsfullt agerande hos alla.

Vi fick höra om ett medlemsföretag med en omsättning på tio miljoner per månad, som blev stående med sin container i hamnen med ett värde på 7 miljoner.

Det ledde till förlorade intäkter och att företaget tvingades ta lån för att klara sin ekonomi, trots att de är ett i grunden välmående företag.

En snabbt växande bransch vars lönsamhet och tillväxt är helt beroende av att logistiken fungerar är e-handeln.

Västsverige är postorderns hjärta och har många företag som vill utveckla e-handeln, men utvecklingen i hamnen skapar osäkerhet för både nutida och framtida jobb inom lager, logistik och försäljning.

Vi vill be parterna att tänka på den anställde eller den företagsledare där den uteblivna leveransen innebär företagets dödsstöt. Vi vill be parterna att tänka på den som funderar på att investera i Sverige.

Det kan tyckas överdrivet men att ta ansvar för omvärlden är faktiskt något som behöver lyftas in i hur parterna i konflikten ser på sin egen situation.

Det återstår att se vad den utredning, som tillsatts av regeringen, kommer fram till. Det allra bästa vore naturligtvis om parterna återvänder till förhandlingsbordet.

Att LO-distriktet i Västsverige jobbar tillsammans med Västsvenska Handelskammaren kan verka omaka men omsorgen om jobben i Västsverige och övriga landet, samt osäkerheten i hamnen förenar oss i vår vädjan till parterna att skapa en långsiktig lösning.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Hamnkonflikten

Mer i ämnet