Lucas Raymond med sitt första SHL-mål. Foto: Bildbyrån

16-åring bakom Frölundas femte raka

Uppdaterad
Publicerad

Lucas Raymond, 16, och 36-årige Joel Lundqvist. Gammal och ung avgjorde för Frölunda i det heta bortamötet med Skellefteå. Göteborgarna vann med 5-3,tog femte raka segern, och är ny serieledare.
– Riktigt roligt. Det gick fort så jag försökte bara få den i sidled och mot mål, grymt kul att få göra det, säger Lucas Raymond till C More.

I sin femte SHL-match gjorde 16-årige Lucas Raymond sitt första mål för Frölunda. Talangen som får chansen när Samuel Fagemo spelar junior-VM.

22 sekunder efter att Frölunda och Gustav Lindström spräckt nollan bakom Gustaf Lindvall blev unge Raymond helt fri framför mål, drog i sidled, och lyckades få in pucken mellan benen till 2-0.

– Riktigt roligt. Det gick fort så jag försökte bara få den i sidled och mot mål, grymt kul att få göra det. Jag får försöka hämta pucken, säger en leende Lucas Raymond till C More.

Ett viktigt mål skulle det visa sig. För Skellefteå greppade sina klubbor och kom tillbaka. Först 1-2 och sedan 2-2 genom storstjärnan Joakim Lindström.

Kaptenen avgjorde

Men Frölunda är ett lag i form – det visade de också. Kort efter Lindströms kvittering, med tydligt momentum för hemmalaget, vände Göteborgarna tillbaka.

Två mål av Joel Lundqvist i slutet av matchen, varav ett i öppen kasse, gjorde att Frölunda till slut vann med 5-3.

– Det här värmer lite extra. Alltid lika skönt att slå dem. Vi har vår historik också, säger Joel Lundqvist.

Skellefteå är i och med förlusten kvar som tia tabellen.

– Allt som allt är det en bra hockeymatch, vi blir inte belönad tyvärr för vårt fina spel, säger Skellefteås tränare Tommy Samuelsson.

SHL
Skellefteå AIK logo

Skellefteå AIK

3 - 5

Frölunda HC logo

Frölunda HC

0-2, 2-1, 1-2
Skellefteå Kraft Arena, Skellefteå
Publik: 5743

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer