Multitalangen Mattias Ekström dominerade världscuppremiären i helgen Foto: Cupra EKS

Chefen Ekström gör el-succé – men kan göra comeback i Höljes

Uppdaterad
Publicerad

Mattias Ekström fick maximal utdelning när ETCR, den nya världscupen för elbilar startade med stadslopp i franska Pau helgen.

Just nu är det fullt fokus på elbilar, men 43-åringen lämnar en dörr öppen för EM-rallycrossen i Höljes.

– När jag såg startfältet så pirrade det i magen. Det går ju fortfarande att efteranmäla sig, säger han till SVT.

Hundra tusen åskådare besökte Racefestivalen i Pau och storpubliken fick bl.a se Ekström dominera den nya elektrifierade världscupen för standardvagnar – sanktionerad av internationella bilsportförbundet FIA.

Mattias kör för Cupra EKS där hans eget team sköter tävlingar och tester. Teamets förare med fransmannen Adrien Tambay och britten Tom Blomqvist – son till svenske rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist – lämnade Frankrike som topptrio tillsammans med ledaren Ekström.

– Jag är en generös chef och hjälper grabbarna så mycket jag kan. Men när jag får på mig hjälmen så gasar jag så mycket jag kan, säger Mattias till SVT och fortsätter:

– Elbilar är intressant för mig. Jag har jobbat mycket med bilutveckling genom åren och det här är en del av mitt jobb. Bilfabrikanterna är nyfikna och nu har vi en officiell världscup med tuffare motstånd, förklarar han.

Förra året vann Ekström den första upplagan av serien som då var ett Europamästerskap.

Kör Dakar och kanske Höljes

Supersvensken har med åren blivit en av världens bästa multitalanger inom bilsporten. Världsmästare i rallycross, dubbla DTM-titlar, trefaldig mästare i Race of Champions är bara några titlar i Ekströms bälte.

I januari gjorde han en stark debut i huvudklassen i Dakar-rallyt med en etappseger och flera toppresultat i Audis nya elbilsstall.

– Dakar är spännande. Vi är i full gång med utvecklingsarbetet inför vinterns rally. Jag kommer att vara med och köra på nytt. Ekström kan bli aktuell även för EM-rallycrossen i Höljes.

Världsmästaren från 2016 lämnar dörren öppen för en comeback trots satsningen på banracing.

– Rallycross är sporten med mesta adrenalinkicken. Mer än i ETCR och jag tycker fortfarande det är fantastiskt kul med de gamla bensinbilarna.  Även om jag tittar mest genom framrutan så vill gärna blanda upp tillvaron med att kika lite i backspegeln. Vi får se vad som händer i juli, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.