Rekordunge STCC-debutanten: ”Ingen är oslagbar”

Uppdaterad
Publicerad

Erik Johansson blir yngst någonsin att debutera i STCC. 18-åringen handplockades förra året till prestigefyllt utvecklingsprogram. Nu kör han för team KIA i STCC. – Det ska bli intressant.

Erik Johansson är efter regerande mästaren Thed Björk näste förare ut i SVT Sports nedräkning inför årets säsong. 18-åringen blir en rekordung STCC-debutant när han i Skövde i helgen för första gången kliver in i en bil i racing.

– Det ska bli riktigt kul att starta en säsong nu. Det är en lång vinter och väntan.

STCC 2015

Inför årets säsong har det försvunnit några talangfulla killar som inte fått ihop sin budget. Erik Johansson är nykomlingen som yngst någonsin ska vara med och sätta färg på serien.

STCC har varit en tuff nöt att knäcka för många rookies. Några har hängt kvar, några har fallit ifrån. Hur ska du göra för att hålla dig kvar?

– Allt handlar om prestationen. Jag planerar att köra så snabbt jag kan, så får vi se hur långt det räcker. Jag hoppas jag har en framtid inom det här.

Världsomspännande utvecklingsprogram

Erik Johansson vann skandinaviska Formel Renault 1,6 2013. 2014 tävlade han inte, men i år är det dags igen.

– Det är alltid business i motorsport. Det finns många anledningar till att jag inte tävlade förra året.

Men det var inget år som gick till spillo.

– Jag blev uttagen till något som kallas FIA Institute Young Driver Excellence Academy. Det är ett utvecklingsprogram som leds av några av de bästa i sporten. De tio bästa i världen tas ut till programmet. Det är något jag tar med mig in i säsongen. Jag ska verkligen nyttja det nu.

Plockat mästerskap

Erik Johansson har tävlat i två mästerskap så här långt, och han har vunnit båda. Formel Monza i Italien 2012 och Formel Renault i Skandinavien 2013.

Du är i början av din karriär och har redan hunnit vinna mästerskap. Vad har du för framtidsdrömmar och planer?

– Mina ursprungliga drömmar var Formel 1, som alla andra ungdomar. Men det kostar ofantligt med pengar att köra Formel 1. Jag vill kunna livnära mig på min sport och ha det som mitt levebröd. Det är min framtidsdröm.

Skillnaden att köra STCC jämfört med det du kört tidigare?

– Det är givetvis stor skillnad. För det första så är det tak över huvudet. Sedan väger bilen ganska mycket. När det väl börjar röra sig bak så händer det lite mer än vad det gör i Formel-bilen.

Du plockade snabbt tiondelar på tiderna på första träningen när det blev skarpt läge. Vad behöver du komma underfund med?

– Det handlar om att komma in i bilen. Det är en helt annan bil. Jag ska tillägga att mitt varv var inte perfekt under testet. Jag var av banan. Det finns mer att hämta. Jag tror att vi är ganska nära. Jag har kommit in snabbt och teamet arbetar bra. Jag tror att det kommer bli en intressant säsong.

Bland nykomlingarna förra året fanns det dem som hamnade både i pole och tog heatsegrar. Vad kan du göra som debutant?

– Man vill gärna ta heatsegrar. Det är omvänd startordning ändå. Mitt mål är att ta pole på riktigt och vinna race. Det strävar jag efter. Sedan får vi se om det är möjligt. Men det är min målsättning. Man vill alltid vinna när man tävlar.

Regerande mästaren Thed Björk är orolig för sådana som du som kommer in och kanske inte har hans fart initialt. Hur ser du på det?

– Han får vänta och se. Jag ska försöka matcha honom. Att jag inte har hans fart får han bevisa.

Vad säger du om klyftan som finns mellan ett antal snabba rutinerade och sedan ett gäng som vill upp?

– Thed Björk är väl lite yngre, men Fredrik Ekblom och Richard Göransson körde STCC när jag föddes nästan. De har erfarenhet och har säkert kört fler varv på Knutstorp än vad jag har gjort totalt i min karriär. Men jag anser att ingen är oslagbar och jag respekterar alla förare lika mycket, och jag hoppas de gör så tillbaka.

Hur roligt är det om du ser det mer i ett personligt perspektiv?

– Alltså det är riktigt roligt att köra racerbil. Vem tycker inte att det är roligt med snabba bilar med 400 plushästar, med stora vingar och slickdäck. Det är riktigt kul.

När tror du att Erik Johansson på allvar kommer presentera sig i STCC?

– Jag hoppas att det är så snabbt som möjligt. Det är svårt att säga. Det är få dagar av tester innan och de andra har som sagt mycket erfarenhet av bilen. Vi får väl se. Så snabbt som möjligt.

Premiären körs på Skövde flygplats som gör debut som tävlingsarena. Kval 8 maj och race 9 maj. Säsongen avslutas med finalen på Ring Knutstorp 25-26 september. SVT sänder samtliga tävlingar i STCC och RallyX 2015.

Koll in klipp med fler förare i STCC 2015 HÄR.

Hålltiderna för helgens sändningar för STCC och RallyX:

Loppen sänds live i SVT-play och med ett sammandrag i SVT2 klockan 18.00 söndag kväll.

Lördag 9 Maj 12.10–15.40, STCC Live SVT Play

Söndag 10 Maj 14.40– 7.20, RallyX-Live SVT Play

Söndag 10 Maj 18.00–19.00, sammandrag STCC/RallyX i SVT2

Fakta Erik Johansson

Startnr: 10

Hemort: Gnosjö

Född: 1996

Nationalitet: SWE

Bil: KIA Optima

Hemsida: erikjohansson.org

Twitter: @ErikJRacing

18-åringen från Gnosjö gör i år STCC-debut för Team Kia. Erik har tidigare varit Formel Renault 1.6 mästare i Sverige och är nu redo att ta sig an kungaklassen inom Svensk-racing.

Kalender STCC och RallyX 2015

Kalender STCC 2015

8-9 maj STCC Volvo Race Skövde

29-30 maj Anderstorp

5-6 juni Göteborg City Race

10-11 juli Västkustloppet, Falkenberg

14-15 augusti Kanonloppet, Gelleråsen

11-12 september Solvalla

25-26 september Ring Knutstorp

Kalender RallyX 2015

8-9 maj STCC Volvo Race Skövde

13 juni Strängnäs

18 juli Kalix

1 augusti Westombanan, Arvika

10-11 september Solvalla

SVT sänder från samtliga tävlingar.

Startlista STCC-2015

1. Thed Björk Volvo Polestar Racing

3. Richard Göransson Team Tidö

4. Fredrik Larsson West coast racing / BMW Dealer Team

6. Erik Jonsson Sportpromotion

9. Kevin Aabol Team Kia

10. Erik Johansson Team Kia

11. Fredrik Ekblom Volvo Polestar Racing

13. Carl Philip Bernadotte Volvo Polestar Racing

20. Mattias Andersson Dacia Dealer Team

93. Emma Kimiläinen PWR Racing Team

95. Emelie Liljeström Team Kia

Så gick det ifjol topp-5

1. Thed Björk Volvo Polestar Racing

2. Fredrik Larsson WCR/BMW Dealer Team

3. Fredrik Ekblom Volvo Polestar Racing

4. Richard Göransson Team Tidö

5. Philip Forsman WCR/BMW Dealer Team

Fakta STCC

Fakta: Raksträckornas längd i STCC

Anderstorp 950 meter.

Skövde 850 meter.

Gelleråsen 650 meter.

Mantorp 600 meter.

Knutstorp 450 meter.

Falkenberg 210 meter.

Solvalla 196 meter.

Fakta: STCC-mästare sedan starten 1996

Richard Göransson 4 (2004, 2005, 2008, 2010)

Fredrik Ekblom 3 (1998, 2003, 2007)

Thed Björk 3 (2006, 2013, 2014)

Jan ”Flash” Nilsson 2 (1996, 1997)

Tommy Rustad 2 (2000, 2009)

Roberto Colagio 2 (2001, 2002)

Johan Kristoffersson 1 (2012)

Rickard Rydell 1 (2011)

Mattias Ekström 1 (1999)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

STCC 2015

Mer i ämnet