Foto: Red Bull Contentpool

Rovanperä ny ledare i Portugals VM-rally

Uppdaterad
Publicerad

Lördagsetappen med sina sju sträckor i Portugals VM-rally bjöd på en spännande fajt i toppen mellan Elfyn Evans och Kalle Rovanperä. Med en sträcka kvar att köra övertog Kalle Rovanperä ledningen efter att hela dagen ha jagat sin teamkamrat.

– En problemfri dag igen, så vi kan vara glada, säger Rovanperä till WRC i sträckmålet.

Elfyn Evans hade en ledning på drygt 13 sekunder inför dagen. En ledning han drygade ut med en inledande sträckseger på dagens första sträcka, drygt 21 kilometer långa Vieira do Minho . Det var walesarens femte sträckseger så här långt i rallyt.

Mästerskapsledande Kalle Rovanperä avancerade till en andra plats under fredagseftermiddagen och 21-åringe öpnnade urstarkt och utmanar verkligen Evans i topp. På dagens andra sträcka tog Rovanperä sträcksegern och Evans ledning krympte.

Toyotaduon gjorde båda en väldigt stabil förmiddag och vid serviceuppehållet vid lunch var det 18,4 sekunder som skiljde dem åt med fördel Evans.

Rovanperä inledde eftermiddagen med två raka sträcksegrar och Evans ledning krympte. På dagens näst sista sträcka hade regnet tilltagit rejält och det var svårkört för bilarna som startade sent. Evans tappade nästan 15 sekunder mot Rovanperä som därmed övertog ledningen i rallyt.

Rovanperä avslutade sedan med att dryga ut sin ledning på kvällens avslutning och finländaren har nu en ledning på 5,7 sekunder inför söndagens fem sträckor. Rovanperä är i ledning av förarmästerskapet och har i morgon chans att säkra sin tredje raka VM-seger.

Sekundstrid om tredjeplatsen

Dessutom otroligt jämnt i kampen om tredjeplatsen. Takamoto Katsuta tog tid direkt i morse på framförvarande Dani Sordo och vid lunch hade japanen övertagit pallplatsen. Spanjoren Dani Sordo då 3,5 sekund bakom. Katsuta befäste sedan sin tredjeplats under eftermiddagen och har nu 5,7 sekunders försprång på Sordo som inte var helt nöjd med känslan i bilen under dagen.

Niofaldige världsmästaren, Sébastien Loeb, tvingades bryta för andra dagen i rad. Han stannade på SS11 för att starta om bilen, som saknade kraft. Loeb körde vidare men bröt senare pga tekniska problem. Även Sébastien Ogier tvingades bryta på nytt.

Regerande världsmästaren Ogier hade en lätt avåkning på sträcka 11, lyckades ta sig upp på vägen igen men teamet valde att bryta för dagen. Bilen kommer att repareras och Ogier siktar på att starta om i morgon.

Punktering direkt

Det var flera som hade det tufft, däribland Gus Greensmith och svenska kartläsaren Jonas Andersson, femma efter gårdagen. Duon fick en mardrömsstart på lördagen med punktering redan på första sträckan. De valde att inte stanna och byta däcket på sträckan utan körde vidare och tappade över en minut på sträckan och rasade till en åttondeplats totalt.

På bilder från bilen sågs Jonas Andersson hålla i dörren efter att det trasiga däcket förmodligen slagit upp dörren.

– De var inte värda detta. Jag tycker lite synd om dom, det är Gus favoritrally och han är så nära att lyckas. Hade en jättestark start igår men sen stöter han på problem. Hoppas han och Jonas kan skaka av sig detta nu och hitta fart igen, säger SVT Sports expert Jonas Kruse.

När sträckan kördes för andra gången, var oturen framme igen för Greensmith som slog i hårt höger bak. Ny punktering och bilen tog ytterligare skada bland annat rapporterades fel på fjädringen och Greensmith och Andersson tvingades mecka på transportsträckan. Problemen gjorde att Greensmith rasade i totalen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Se höjdpunkter från VM-rallyt i Portugal här

FÖLJ AVSLUTNINGEN AV PORTUGALS VM-RALLY

Söndag 22/5

09.30 – 10.30 SVT1/Play Rally-VM, Portugal. Sträcka 19 Fafe 1, 11.18 km

13.00 – 14.30 SVT1/Play Rally-VM, Portugal Sträcka 21 Fafe 1, 11.18 km

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.