Elfyn Evans under svenska rallyt i februari 2020. Foto: Bildbyrån

Wahlberg: ”Förbundet ger tillstånd till den som vill driva Svenska rallyt”

Uppdaterad
Publicerad

Kaoset kring Svenska rallyts framtid fortsätter. Delägaren Uvåns näringslivscenter hävdar att de kan ta över helt, om den andra ägaren Bilsportförbundet inte skjuter till mer pengar till rallybolaget.

Men förbundet håller inte med.

– Det gör jag definitivt inte och inte vår jurist heller, säger Urban Wahlberg, vice ordförande i förbundet, till SVT Sport.

Framtiden för Svenska rallyt är hotad sedan Svenska bilsportförbundet, som äger hälften av aktierna, inte vill skjuta till mer medel till rallybolaget och därmed försätta det i konkurs. Men den andra delägaren, Uvåns näringslivscenter, hävdar att det i så fall skulle innebära att de får ta över samtliga aktier i bolaget och bli ensam ägare.

– Vi har framfört det till Bilsportförbundet men ännu inte fått något svar, säger vd:n Lars Sätterberg.

Enligt honom finns den en reglering i aktieägaravtalet som innebär att SBF inte kan försätta bolaget i konkurs.

– Regleringen säger att om en ägare inte är beredd att tillskjuta kapital när det krävs har den andra ägaren rätt att kräva det, vilket vi har gjort, och är man inte beredd att göra det måste man vara beredd att släppa aktierna i bolaget, säger Sätterberg.

Tolkar avtalet annorlunda

Men Urban Wahlberg, vice ordförande i Bilsportförbundet, har en annan tolkning på avtalet.

– Alltså, det finns ett aktieägaravtal som är väldigt gammalt och väldigt omfattande och motsägelsefullt på många håll och kanter. Men det som är glasklart är att det är Svenska bilsportförbundet som slutligen ger tillstånd till den som vill driva Svenska rallyt, säger Wahlberg till SVT Sport.

Glenn Olsson, vd för Svenska rallyt, bekräftade i går för SVT Sport att om rallyts bolag försätts i konkurs står Sverige utanför VM-kalendern. Sätterberg är inne på samma spår.

– Går bolaget i konkurs, då kommer vi sannolikt inte ha något rally 2022 och dessutom ska man börja en ny process i så fall om man ska få nya avtal framåt. Det är en otroligt stor risk man går in i för Sveriges framtid vad det gäller rally, säger Sätterberg.

Sätterberg menar att en konkurs är den sämsta utvägen eftersom Uvån näringslivscenter och förbundet är de största fordringsägarna vid en konkurs.

– Ekonomiskt blir det en förlust ändå. Det var utgångspunkt redan när vi tog fram förslaget. Vi kommer ändå tappa pengar, både Uvån och förbundet. Så det är mycket bättre att leva vidare och finna en konstruktiv lösning framåt och kunna utveckla det här på ett bra sätt, säger Sätterberg.

”Är inte mannen att svara på den frågan”

När Urban Wahlberg får frågan hur han ser på det faktum att en konkurs kan försämra möjligheten att behålla VM-rallyt i Sverige, säger den vice ordföranden:

– Den frågan är jag inte mannen att svara på faktiskt. Det finns väldigt många ”men” och ”samt” och ”kanske” i det här. Men det går säkert att hitta en lösning så att svenska VM-rallyt kan överleva.

Se ett längre reportage i spelaren ovan.

DETTA HAR HÄNT: Kaoset i Bilsportförbundet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.