Henrik Kristoffersen. Foto: TT

Norska sponsorbråket kan påverka Sverige

Publicerad

Norske alpinstjärnan Henrik Kristoffersen gick till domstol för att få ha egen reklam på hjälmen.
Får han rätt kan det påverka hur idrotten ska finansieras i framtiden – även i Sverige.
– Systemet kan falla, men vi är inte oroliga, säger Johan Sares, chef för längdlandslaget.

Under veckan kommer domen i Oslo tingsrätt, den som talar om ifall Kristoffersen får ha sin sponsor Red Bulls reklam på hjälmen och landslagslagsmössan eller inte.

Reklamplatsen tillhör i nuläget det norska skidförbundet som har sin egen sponsor Telenors reklam på alla landslagsåkares hjälmar och mössor.

– Det är svårt att säga om Kristoffersen kommer att vinna eller inte. Domstolen har fått ett utlåtande från Efta (Europeiska frihandelssammanslutningen) som gav både Kristoffersen och skidförbundet rätt i vissa delar. Jag tror ingen av dem känner sig trygg i att de ska vinna, säger NRK:s alpinreporter Tommy Barstein till TT.

Ringar på vattnet

– Men vinner Kristoffersen kommer det att ge efterverkningar liknande Bosmandomen. Det blir ett prejudikat och skapar ringar på vattnet utanför Norges gränser, säkert även utanför skidsporten.

Barstein säger att Norges idrottsförbund följer fallet noga. Och skidförbundet har sagt att man kommer att överklaga vid en förlust i tingsrätten.

– De vill få tid på sig att hitta andra sätt att finansiera idrotten på, säger Barstein.

Är trygga i systemet

I det svenska skidförbundet känner man sig dock trygg med det system som finns, trots att det liknar det norska när det gäller vem som äger rätten till reklamplatserna på tävlingsdräkterna.

– Om du blir uttagen i ett landslag står förbundet för kostnaderna och försöker ge resurser till de aktiva så att de ska kunna prestera. Det finansieras genom sponsorer. Men om vi inte äger de rättigheterna själva faller systemet, säger Johan Sares till TT.

– Om Kristoffersen vinner och någon av våra aktiva skulle hävda samma rätt ser jag inte att vi skulle ha några som helst skyldigheter att bekosta någonting som rör den aktive. Vi är därför inte oroliga över att få något sådant fall, är trygga i att vi har en så pass bra verksamhet och resurser som de aktiva verkligen vill ta hjälp av.

Sares säger att under hans tio år i skidförbundet har man alltid haft bra samarbete mellan förbund och de aktiva.

– Min inställning är att vi inte på något sätt ska försöka bromsa våra aktiva att tjäna pengar, men då måste de följa vårt regelverk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer