Foto: SVT

Oseriösa företag monterar Trafikverkets stängsel

Uppdaterad
Publicerad

Kontanta löner, skatteskulder och arbetare som inte fått betalt. Det visar SVT Nyheters granskning av Trafikverkets underentreprenörer. 

Trafikverket satsar 46 miljoner kronor på att sätta stängsel längs järnvägen i Småland och Skåne i syfte att förebygga olyckor och självmord. 

Kontraktet har gått till företaget BCA i Arlöv men längs järnvägsspåren står rumänska arbetare och monterar stängsel. SVT Nyheter kan avslöja en lång kedja av underentreprenörer.   

Stängselgranskning

Huvudentreprenören BCA har lagt ut uppdraget att sätta stängsel på Camigruppen utanför Landskrona, som i sin tur anlitat flera mindre underentreprenörer. 

Trafikverket kräver i sin upphandling att underentreprenörer hela vägen ner i kedjan ska sköta skatter och avgifter.  

Men bland underentreprenörerna hittar SVT Nyheter ett Kristianstadsföretag. Paret bakom företaget har tidigare haft osanna fakturor i bokföringen, något som lett till stora obetalda skatteskulder.

Dålig kontroll 

Trafikverket ställer också tydliga krav på att arbetarna i stängselprojektet som sämst ska ha de minimivillkor som finns i kollektivavtalet. Men kontrollen brister. 

Arbetarna längs spåren bär gula västar med Kristianstadsföretagets logga på ryggen. Men företagaren, en 64-årig man, säger sig inte veta vad arbetarna får betalt.  

– Du har överhuvudtaget inte med det att göra, säger Kristianstadsföretagaren. 

Kristianstadsföretaget hämtar arbetskraften från ytterligare en underentreprenör i kedjan, en 56-årig man som förser honom med rumänska och moldaviska arbetare.

Försökte blockera vägen för SVT

Inte heller 56-åringen vill berätta vad montörerna längs spåret tjänar. När SVT Nyheters reportrar åker till huset där gästarbetarna bor, försöker 56-åringen blockera vägen för teamets bil.

– Ni har jävlats så mycket med mig. Nu ska jag göra likadant med er. Ni kommer att få ett helvete, säger 56-åringen.

Det är inte första gången 56-åringen och Kristianstadsföretaget arbetar åt staten för skattepengar.  

Stängselmontage är inte den enda verksamheten som Kristianstadsföretaget ägnar sig åt. Men 2011 satte de stängsel 2011 runt hela flygflottiljen i Kallinge i Blekinge för Fortifikationsverkets räkning. Ett uppdrag värt 5,8 miljoner kronor med Peab som huvudentreprenör. 

– Hade vi vetat detta då när det var aktuellt så hade vi inte undertecknat något avtal, säger Charlotte Hagö, kommunikationschef Peab. 

Det är oklart vad arbetarna som satte stängsel för Fortifikationsverket 2011 hade för villkor. 

Men enligt källor till SVT Nyheter har arbetarna som satt stängsel för Trafikverket villkor som ligger under avtal.

Fick inte fullt betalt

Mihael Sandescu arbetade för 56-åringens bolag i tre månader under 2015. Hans tidrapporter visar arbetsveckor på uppemot 60 timmar, varken OB, övertid eller traktamente. Han trodde att han var anställd men var i själva verket delägare – och lönen betalades till stora delar ut kontant.

Mihael Sandescu blev lovad 110 kronor i timmen efter skatt, men fick inte betalt för alla timmar som han arbetat.

Efter att SVT Nyheter börjat granska Trafikverkets underentreprenörer lovar 56-åringen att Mihael Sandescu ska få fullt betalt.

Fackförbundet Seko har försökt kontrollera villkoren för arbetarna i spåret genom att besöka dem på plats under arbetets gång, men arbetarna flydde.

– De såg tydligt att vi var på väg mot dem. De ville inte prata med oss utan försökte dölja något, säger Daniela Manilova, ombudsman på Seko. 

Varken BCA eller Camigruppen vill kommentera villkoren hos underentreprenörerna. 

Har du egna erfarenheter? Tipsa oss!

Har du egna erfarenheter? Har du själv arbetat i Sverige?

Hör av dig till ida.andersson@svt.se eller ylva.esping@svt.se.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Stängselgranskning

Mer i ämnet