Under gårdagen beslutade myndigheten för radio och tv vilka som får tillstånd att sända marksänd tv från och med nu och sex år framåt. 51 nationella och sex lokala/regionala aktörer beviljades.
En av de nya aktörerna är Aftonbladet som snarare ska benämnas som en nygammal bekantskap på tv-fronten.
”Ett dyrt misstag”
2006 startade mediehuset TV7. En kanal som kostade Aftonbladet 100 miljoner att driva, vilket ledde till att de sålde kanalen tre år senare.
– Det var ett dyrt misstag som vi lärde oss mycket av, har Aftonbladets publisher Jan Helin tidigare sagt till Dagens Media.
”Öppnar spännande möjligheter”
Jan Helin har inte låtit sig skrämmas utan är positiv till den nya satsningen.
– Det öppnar spännande möjligheter för Aftonbladet TV:s vidare utveckling. Aftonbladet TV är en framgångsrik onlinesatsning och vi ser linjär distribution som ett komplement. Jag återkommer med besked om när vi börjar sända, säger han i ett pressmeddelande.
Kulturnyheterna söker Jan Helin för en kommentar.