Christer Björkman är med och skapar American song contest. Foto: Claudio Bresciani / TT

Christer Björkman startar American song contest

Uppdaterad
Publicerad

Christer Björkman har under fem år jobbat som tävlingsproducent för Eurovision song contest, nu ska han vara med och starta The American song contest, rapporterar Dagens nyheter.

Under 18 år har Christer Björkman jobbat med den svenska Melodifestivalen, och i fem år har han stått som tävlingsproducent för Eurovision song contest. Under onsdagen kom beskedet om att Björkman nu ska vara med och starta en ny musiktävling i USA på en presskonferens i Tel Aviv. Konceptet Eurovision song contest kommer att göras i en amerikansk version.

– Nu börjar ett nytt kapitel. En fantastisk utmaning och så inspirerande, säger Christer Björkman enligt Dagens nyheter.

Eurovision Song Contest 2019

I år har Christer Björkman ansvarat för själva produktionen av ESC i Tel Aviv, Israel, vilket är hans femte gång.

I och med att Björkman satsar på en ny tv-karriär i USA blir Karin Gunnarsson hans efterträdande tävlingsproducent för Melodifestivalen. Till satsningen i USA tar Björkman med sig regissören och tv-producenten Anders Lenhoff, som producerat Rederiet, Expedition: Robinson och Guldbaggegalan. Även Dave Goodman, från EBU, deltog i presskonferensen.

– Vi vill starta en helt ny show på en helt ny marknad, säger Dave Goodman, från EBU, under presskonferensen.

Arrangeras 2021 eller 2022

Enligt planerna ska första tävlingen i USA arrangeras år 2021 eller 2022. I dagsläget är det inte klart vilken tv-kanal som kommer sända evenemanget. Christer Björkman konstaterar att tävlingen i ett första läge bara omfattar USA. Teamet bakom hela satsningen består av Christer Björkman, Anders Lenhoff, Ola Melzig och Peter Settman.

– Tajmingen är perfekt. Bortsett från sport är Eurovision song contest den största tv-showen på jorden, den enar en kontinent. Vi kan inte bärga oss till att få introducera den här fantastiska tävlingen för den största tv-marknaden i världen, säger Peter Settman, chef och kreativ ledare för Brain academy, i ett pressmeddelande.

Det är Peter Settmans produktionsbolag Brain academy som ska vara med och utveckla den amerikanska tävlingen. Jon Ola Sand, Eurovisions högste chef, säger i pressmeddelandet att det är dags för ESC att nå ännu fler tittare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Eurovision Song Contest 2019

Mer i ämnet