Daniel Day-Lewis har gjort sig känd som en av de senaste decenniernas mest ambitiöse och framgångsrike ”Method actor”. Listan över hans tillvägagångsätt för att förstå sina karaktärer på ett djupare sätt kan göras lång.
Några av de mer anmärkningsvärda sakerna är att han lärde sig flå djur och tillverka kanoter för sin roll i ”Den siste mohikanen”, och spenderade nästan hela inspelningen av ”Min vänstra fot” i rullstol.
Inför inspelningen av ”Phantom Thread” har han studerat hur en klänningsmakare arbetar.
– Jag fick fokusera på tre områden, det fanns inte tid att lära sig allt. Jag lärde mig drapering, att skissa och att sy. Det är jag som skissar i scenerna i filmen, säger han till kulturnyheterna.
Nominerad till sex Oscars
Phantom Thread utspelar sig i London på 1950-talet och följer Reynolds Woodcock, en berömd klänningsmakare som gör klänningar åt överklassen. Han faller handlöst för en servitris vid namn Alma, som han startar ett komplicerat förhållande med.
Det romantiska dramat har nominerats till sex Oscars, förutom Day-Lewis som bästa manliga huvudroll märks Bästa film och Bästa regi. Både Daniel Day-Lewis och hans skådespelarkollega Vicky Krieps upplever att arbetet med filmen fört med sig att de fått en djupare förståelse och beundran för modehantverket.
– Vissa klänningar vi fick se var helt otroliga. Det var omöjligt att göra en likadan. Klänningarnas essenser påminde om essensen i en dikt eller i en bok, säger Vicky.
– Hantverksarbetet som man inte ser är helt otroligt! Vi fick möjligheten att undersöka klänningars innandöme och det var helt makalöst, det var som att titta i en ferrarimotor, fyller Daniel Day-Lewis i.