– Jag tror att det här konstverket betyder allt för Lars Vilks. Det är hans absolut bästa konstverk och man kan säga att det var hans genombrottsverk, säger Dennis Dahlqvist, konstkritiker på Kulturnyheterna.
Lars Vilks byggde verket 1980 som ansågs vara ett svartbygge. Trots det fortsatte konstnären att bygga på det, vilket Dennis Dahlqvist ser som en prestation i sig.
Såldes tidigt
För att se till att Nimis inte revs ner av myndigheter såg Lars Vilks till att sälja verket tidigt.
– 1984 så såldes verket till en berömd tysk konstnär som heter Joseph Beuys och jag tror att Lars Vilks gjorde så för att undkomma hotet om rivning. Om man nu ska riva en sak här i Sverige så måste man delge personen som äger det och Joseph Beuys var mycket svår att få tag på, han var en internationell storstjärna som i stort sett alltid var på resande fot. Det här var ett smart drag av Vilks, säger Dennis Dahlqvist.
Turistattraktion
Med åren har dock verket blivit så pass populärt att tiotusentals människor besöker det varje år.
– Konstverket har blivit väldigt betydelsefullt för Kullabergs naturreservat och har med tiden till och med blivit folkkärt och numer en ganska stor turistattraktion i kommunen.
Dennis Dahlqvist säger att verket till sin karaktär är postmodern, eftersom det är så flyktigt, och ett bevis för Lars Vilks teoretiska intresse och bevandring.
– Jag tycker verket hade förtjänat ett bättre öde. Vilks hade satt 2030 som stoppdatum för då verket skulle avvecklas för att han då skulle ha blivit så pass gammal att han inte längre kunde underhålla det. Det hade varit fint om det hade fått stå kvar till 2030.