Operakritikern om Macbeth: En av de bästa föreställningarna i Norrlandsoperans historia

Norrlandsoperan och Folkoperan slår upp portarna med nya chefer och varsin tragedi av Verdi. Camilla Lundberg har sett båda, och beskriver Norrlandsoperans Macbeth som en av de musikaliskt bästa föreställningarna i husets historia.

Folkoperan i Stockholm och Norrlandsoperan i Umeå är jämstora hus med publikkapacitet runt femhundra personer. Bägge tillkomna på det kulturpolitiskt expansiva 70-talet: Folkoperan till en början i en källare i Vasastan, Norrlandsoperan i ett nergånget Folkets Hus. Idag har de moderna, snygga lokaler – i synnerhet Folkoperan, som återigen har renoverat sin klassicistiska 20-talslokal på Södermalm.

Nu öppnar operahusen med nya operachefer. Båda har valt att presentera sig med Verdi på temat makt: Folkoperans Tobias Theorell regisserar Don Carlos och Norrlandsoperans Dan Turdén Macbeth.

Verdis musikdramatik är inte självklar här i norra Europa; den kräver ett mycket skarpare och mer artikulerat sång- och spelsätt än till exempel Wagner. Och det vore fel att säga att det låter äkt-italienskt – men det måste det inte göra.

På Folkoperan har nya chefdirigenten Henrik Schaefer valt att låta orkestern spela med sensträngar och historiskt influerade blåsinstrument som på Verdis tid. Resultatet är en mildare, mer beslöjad klang som passar nordiska röster. I Umeå gästar australiensiska Jessica Cottis som dirigent för Macbeth – en av de musikaliskt bästa föreställningarna i husets historia. Inte minst tack vare isländske Hrolfur Saemundsson och norska Hege Gustava Tjønn som det mordiska paret Macbeth. Och Kristofer Lundin, svensk stjärntenor från kontinenten, som den tragiske Macduff. Föreställningen kan avlyssnas på Sveriges Radios P2.

Johan Schinkler är föreställningens centrum i Don Carlos. Som den hårde men också hårt prövade Filip II har han en av Verdis mest smärtsamt vackra arior – så känsligt och gripande utfört här på Folkoperan. Kjetil Støa är en intensivt, på gränsen till hysteriskt utagerande Don Carlos – starkt, men prövande. Hans lojale vän Rodrigo görs med passion och visst röstslitage av Joa Helgesson.

Tyvärr är kören bortregisserad. Men Tobias Theorells annars seriösa handlag pekar på att Folkoperans glada experimentverkstad à la lattjolajbanlåda har stängts nu.

I videon ovan kan du se lite ur de två föreställningarna.