Cia Edström (i mitten) tror att ”Metalhead” (t.v.) kommer gå väldigt bra på Nordic film market i Göteborg. Komedier som ”Åsa-Nisse – Wälkom to Knohult” (t.h.) är dock svårare att sälja till utomnordiska gäster. Foto: Pressbilder

Komedier har det svårare på branschens festival i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

Nordic film market startar i Göteborg i dag. Den fungerar lite som en ”förmarknad” till Berlins filmfestival, där kontrakten brukar skrivas på.

När allmänhetens filmfestival har kommit halvvägs, öppnas dörren till branschens egen filmfestival i Göteborg. Från i dag till veckans slut ska marknadsplatsen Nordic film market visa upp ny nordisk film och tv för nära 400 gäster från olika länder.

– Det kommer många festivalprogrammerare från hela världen, distributörer, filmskapare, filmkonsulenter och allt fler sales-agenter som vill hitta nya projekt, berättar Cia Edström som är projektledare för marknadsplatsen.

Göteborgs filmfestival

Tror på isländska titlar i år

48 filmer från de nordiska länderna ingår i branschfestivalens program i år. Det visas både färdiga filmer och bitar ur pågående projekt. Cia Edström har en teori om vilka filmer som kommer att bli extra populära hos gästerna i år:

– De isländska filmerna ”Metalhead” och ”Of horses and men” är väldigt starka. Den norska filmen ”Blind” tror jag också kommer göra en väldigt stark festival. Tanken är att vi ska visa en palett av vad Norden kan erbjuda. Många av filmskaparna i programmet är debutanter, men det är också många kända namn.

Komedier sållas lätt bort

Det är Edström och hennes kollegor som väljer vilka filmer som ska visas för potentiella köpare och festivalfolk. I deras urval är det en viss typ av titlar som riskerar att falla bort tidigare än andra.

– Vi riktar oss ju till en internationell publik, så de projekt vi väljer ska kunna passa utanför Norden. Och det finns en viss typ av film i nordiska länder som går jättebra lokalt men inte utomlands. Ofta är det komedier som har det svårt, säger projektledaren.

Menar du familjekomedier som den senaste om Åsa-Nisse?

– Jag ville inte säga det, men till exempel den. Men att vi inte visar filmen behöver inte betyda att den är dålig, och ibland chansar vi. Det måste vi våga.

”Mer och mer business i Göteborg”

Cia Edström konstaterar att ”nordic crime” brukar sälja bäst, men hon hoppas att marknadsplatsen i Göteborg ska öppna besökarnas ögon för att det finns mer att hämta från nordiska tv- och filmskapare. Hur mycket affärer brukar det då bli, under fyra dagar i Göteborg?

– Det görs mer och mer business i Göteborg, faktiskt. Det fungerar mycket som en slags förmarknad till filmfestivalen i Berlin. Många kommer hit, ser filmer, har möten och avslutar sedan affären i Berlin. Så vi startar många processer, säger Cia Edström.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Göteborgs filmfestival

Mer i ämnet