Foto: TT /Jan-Erik Henriksson

Kollegornas minnen av Hans Alfredson

Uppdaterad
Publicerad

I dag begravs Hans Alfredson på Skogskyrkogården i Stockholm. Tillsammans med Tage Danielson har han lämnat ett oförglömligt avtryck i den svenska kulturhistorien. Hans verkslista är en skattkista av humor, filmer, revyer och böcker. Kulturnyheterna bad några vänner och kollegor att dela med sig av minnen från Hans Alfredsons långa karriär.

– Han var en fantastisk människa, fantasifull och varm, säger Per Åhlin som jobbat mycket med både Hans Alfredson och Tage Danielsson genom åren.

– Jag har Hasse o Tage att tacka för allt egentligen, de var som en biljett för mig in i det professionella livet.

Per Åhlin är förstås mest känd för att ha gjort animationerna till Tage Danielssons julsaga om Karl Bertil Jonsson, men han jobbade också tillsammans med Hans Alfredson.

Första gången de träffades var på gamla filmstaden i Solna. Per Åhlin hade fått uppdraget att göra förtexterna till deras första långfilm Svenska bilder.

Han gjorde också scenografin, och alla Picassos målningar, i filmen Picassos äventyr från 1978.

– Det blev en hel del målningar, i samband med premiären i Tomelilla ställde vi ut dem på konsthallen i stan, den blev full.

Barcelona, Sevilla, Tomelilla!

Den skånska småstaden Tomelilla har en särskild plats i Hans Alfredsons och Tage Danielssons värld. Stan var centrum för AB Svenska Ords filminspelningar på 70- och 80-talen och märks även ibland i filmreplikerna. Som när Picasso (Gösta Ekman) frågar sin pappa Don José (Hans Alfredson) hur det är hemma i Spanien?

Ahh, España, hahaha! El sol explosivo, svarar Don José uppspelt och rabblar upp en massa välkända spanska städer samtidigt som han i en vild koreografi äter ett äpple: Malaga, Barcelona Cordova, Sevilla, Tomelilla! ropar han. Händelsen gav – i filmen – upphov till kubismen.

På rymmen med Pippi Långstrump

Skådespelaren Inger Nilsson spelade mot Hans Alfredson i På rymmen med Pippi Långstrump från 1970. Hon spelade Pippi och han gårdfarihandlaren Konrad som sålde Konrads Kalasklister.

Även hon minns Hans Alfredson med värme.

– Han var snäll och rolig med oss barn. Jag kommer ihåg att det var väldigt kul. Hans roll var en lite klurig och rolig farbror, säger Inger Nilsson och berättar att de vände kameran upp och ner för att få till den minnesvärda scenen när Pippi och Konrad dansar i taket.

– Det var ju skojigt med det där illgröna klistret. Jag minns också att rekvisitören eller vem det nu var sa åt oss att det där fick vi inte röra. Men vi var ju barn, så vi pillade ju på allt.

”Så trodde jag inte man kunde säga bulle”

En film som tillsammans med Picassos äventyr brukar nämnas när man listar favoriter av Hasse o Tage är Äppelkriget från 1971. Även den inspelad i Tomelilla. Yvonne Lombard spelade Kerstin Gustafsson, kommunens starka kvinna i den natursköna orten Änglamark. En skrupelfri lokalpolitiker som gärna tar mutor av tyskarna som i filmen vill exploatera området och bygga ett stort Deutschnyland.

– Åh, jag har så många fina minnen från Äppelkriget, säger hon till Kulturnyheterna. Jag älskade Hasse. Han och Tage var så snälla. Vi spelade in filmen en sommar och blev som en enda stor familj. De var så generösa med allting, gav oss presenter när vi var färdiga. Jag minns inte vad vi fick, men jag minns att jag blev glad.

En scen som fastnat i mångas minnen är i slutet av filmen, när Monica Zetterlunds Anna Lindberg förvandlar motorn i den tyske affärsmannens flådiga bil till en kanelbulle. Yvonne Lombard tittar på bakverket, tar en tugga och säger sen helt neutralt och upplysande: ”Bulle!”

– Ha ha, ja jag minns den scenen. Det var så roligt. Hasse blev alldeles tyst efteråt. Och var så en lång stund. Sen sa han lite häpet att ”så trodde jag inte att det gick att säga bulle”.

Yvonne Lombard äter stor bulle i ”Äppelkriget” från 1971. Foto: Stillbild ur Äppelkriget

Hasse & Tage-museum i Tomelilla

I Tomelilla ligger sedan 2006 Hasse & Tagemuseet. 15 kvadratmeter litet beskriver de sig som världens minsta filmmuseum, men världens största Hasse & Tage-museum. Figge Bergquist är vice ordförande i Hasse & Tage-museets vänner som driver museet. Tidigare hade han en fotobutik i Tomelilla, där Hans Alfredson dök upp ibland.

– Jag minns särskilt en gång, 2003 tror jag. Han slängde upp en fotoväska på disken och sa ”att den här vill jag ha hjälp med”. Det var en ny filmkamera han hade fått. Men han ville inte ha den. Han ville ha en vanlig stillbildskamera. Så jag bytte in den och gav honom något i motsvarande prisklass. Men grejen var att han hade filmat lite med den redan. Bara några korta bitar, naturbilder. Men det bandet har jag kvar, säger Figge Bergquist.

Han tycker det är svårt, näst intill omöjligt, att välja något favoritverk av Hans Alfredson.

– Han gjorde ju så oerhört mycket. Revyerna, böckerna, filmerna. Det är svårt. Men bland filmerna är det ändå Picassos äventyr, inspelad på torget i Tomelilla, som med hjälp av Per Åhlins stora målade scenografi även blev metropoler som Paris, London och New York.

– Det är en film man aldrig blir klar med. Man kan se den om och om igen, särskilt om man bor i Tomelilla.

”Blå toner och barnslig glädje”

– Hasse var en mästarnas ordvigör. Och en cocktail av blå toner och barnslig glädje, säger skådespelaren Ewa Fröling till Kulturnyheterna.

Hon spelade Jims mamma i Jim och piraterna Blom från 1987.

Hans Alfredson både regisserade filmen och spelade Kolavippen; en snäll version av döden som kör omkring på en flygande flakmoped och hämtar människornas sorgstenar de bär omkring som tunga klumpar i magen. 8-åriga Jim bär på sorgen efter sin pappa som just dött. Pappan spelas av Stellan Skarsgård som också skrev filmens manus tillsammans med Alfredson.

I veckan lade Ewa Fröling upp den här bilden från filminspelningen på sitt instagramkonto

”Hej då Hans Alfredson, från mig och Skarsgård och Jim och Piraterna”, hälsar hon.

Hans Alfredson begravs i dag på förmiddagen klockan 11. Ceremonin äger rum på Skogskyrkogården i Stockholm.

LÄS MER: Nu tar vännerna farväl av Hans Alfredson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.