Anna Hagwall, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna

Här är felen i SD-ledamotens motion

Uppdaterad
Publicerad

SD:s riksdagsledamot Anna Hagwalls motion om mediemarknaden har fått stor spridning. Hagwall vill minska ägarkoncentrationen på marknaden, och skriver att Bonnier äger 80 procent av den. Det är fel. Här är vad som gäller.

I motionen, som Anna Hagwall, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna som bland annat sitter i skatteutskottet, skrivit, står det:

”Hela åttio procent av medierna ägs och kontrolleras av en och samma ägare.”

Hagwall syftar på Bonnierkoncernen.

”Fullständigt fel”

– Det är fullständigt fel, säger Jonas Ohlsson, undersökningsledare på SOM-institutet vid Göteborgs universitet, som en gång om året kartlägger just ägarstrukturer på mediemarknaden för Myndigheten för press, radio och tv:s räkning.

– Oavsett vad hon har fått den siffran ifrån stämmer den inte. Det går inte att avgränsa mediemarknaden på det sättet. Den är global. Och även om vi pratar om en svensk mediemarknad – sett till omsättning eller publik – är den fel. Om vi pratar dagspress äger Bonnier fyra tidningar och äger, om vi ser till kronor och ören, drygt en fjärdedel av marknaden.

”Inte Bonnier som växer”

Den som oroar sig för en ägarkoncentration på mediemarknaden, generellt, oroar sig inte i onödan. Men det är inte Bonnier som lurar i det framtidsscenariot.

– Ägarkoncentrationen av traditionell dagspress har blivit större, men det är inte Bonnier som växer. De säljer av. På landsorten har Bonnier snarast dragit sig tillbaka. De har sålt tidningar i Ystad, Kristianstad och Trelleborg. Bonniers marknadsposition gällande dagspress över tid, är snarare att de drar sig tillbaka. Ägarkoncentrationen som finns är mer lokal, med stiftelser som på sina håll är väldigt dominanta, säger Jonas Ohlsson.

Oro för ägarkoncentration bör främst riktas mot stora, internationella aktörer.

– Apple, Google och Facebook. Där finns en dold maktfaktor på den internationella mediemarknaden som på flera sätt är mer problematisk än den något av de svenska mediebolagen står för.

Får inget presstöd

För att minska denna 80-procentiga ägarandel, som alltså inte stämmer, föreslår Anna Hagwall i sin motion ett ”slopat presstöd”.

Enligt sammanställningen från Myndigheten för press, radio och tv, som fördelar presstödet, finns inga Bonnierägda dagstidningar med på listan över de publikationer som får dela på den största andelen av presstödet, driftsstödet på 436 miljoner kronor om året.

Däremot får några Bonnierägda publikationer del av det så kallade distributionsstödet. Ett stöd som ges till tidningar som har prenumeranter och tar del av ”samdistribueringen”.  Förra året fick 138 publikationer dela på 50 miljoner kronor. Av Bonnierprodukterna på listan fick Sveriges största dagstidning, Dagens Nyheter, mest – 4,2 miljoner. Koncernens kvällstidning Expressen fick 339 kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.